بررسی ساختار زمین شناختی آمریکای شمالی در عصر یخبندان

مطالعات پیشین پزوهشگران نشان می داد که نخستین گروه از ساکنان بومی جزایر گالیانو Galiano Island در منطقه بریتیش کلمبیا British Columbia واقع در آمریکای شمالی در حدود 600 تا یک هزار و 500 سال پیش و در جستجوی سنگ ها و صخره های به وجود آمده از فعل و انفعالات آتش فشانی به این منطقه مهاجرت کرده اند . لازم به توضیح است که این نوع ویزه از سنگ های آذرین برای ساخت ابزارهای سنگی کاربرد داشته و به صورت گسترده ای در همه جای دنیا مورد استفاده قرار می گرفته است .

پژوهش های جدید انجام شده توسط کولین گریر Colin Grier که از پژوهشگران باستان شناس دانشگاه ایالتی واشنگتن Washington State University  محسوب می شود ، بیانگر این موضوع است که صخره های آتش فشانی و سنگ های آذرین که به دلیل خاصیت بالای تورق پذیری و داشتن لبه های تیز همواره مورد توجه بشر بوده ، در حدود 12 هزار سال پیش و همزمان با پیشروی یخچال های طبیعی به این منطقه وارد شده اند .

این پژوهشگر باستان شناس با کمک تیم همراه خود اقدام به جمع آوری و نمونه برداری ابزارهای سنگی و سنگ های آذرین محوطه دیونیزو Dionisio و همچنین نمونه های موجود در سواحل این مناطق کرده و به آنالیز و آزمایش این سنگ ها پرداخت .

نتایج آزمایش ها نشان می دهد که ساختار شیمیائی این سنگ ها کاملا مشابه و منطبق با ساختار موجود در صخره های آذرین کوهستان گاریبالدی Mount Garibaldi در بخش اصلی بریتیش کلمبیا است . نکته قابل توجه در این میان ، وجود فاصله ای نزدیک به 60 مایل ( برابر با 96 کیلومتر و 500 متر ) بین دو منطقه است .

در همین زمینه کولین گریر در گفتگو با Global News اعلام کرد : " شما می توانید به گوشه و کنار این منطقه رفته و ابزارهای سنگی مختلفی را تهیه کنید و در عین حال می توانید منبع اصلی آن ها را در سرزمین اصلی و مرکز این سنگ های آذرین مشاهده کنید . "

مطالعات و پژوهش های دیگر نشان می دهد که نخستین ساکنان منطقه  Dionisio از این مناطق به عنوان روستاهای زمستانی استفاده کرده و در فصل تابستان به مناطقی مهاجرت می کردند که در آن امکان صید ماهی های قزل آلا وجود داشت .