ساخت پوشش نامرئی کننده برای پهپادهای نظامی

استفاده از پهپادهای نظامی در جهان رو به گسترش است ولی یکی از ایرادهای اصلی در استفاده از این پهپادها این است که برخلاف هواپیمای جنگنده، قابلیت عکس العمل لحظه ای در این پهپادها بسیار اندک و محدود است. همین امر نیز موجب می شود تا بتوان این پهپادها را به نسبت هواپیماهای عادی به روش آسان تری سرنگون ساخت.

محققان دانشگاه سن دیگو موفق به یافتن روشی شده اند که می تواند این مشکل را برای پهپادهای نظامی رفع کند. ساختار طراحی شده توسط این متخصصان در حقیقت یک ساختار ویژه استتار برای این پهپادها است. این ساختار بر پایه تحقیقاتی انجام شده است که سابقه ای نزدیک به 10 سال دارند.

شروع این تحقیقات توسط پژوهشگران دانشگاه دوک در آمریکا انجام شده بوده است و تاریخ آغاز این پروژه به سال 2006 میلادی باز می گردد. این ساختار از یک روکش ویژه تشکیل شده است که در حقیقت یک لایه از جنس تفلون است که با پوششی از ذرات سرامیکی تلفیق شده است.

این فرایند موجب می شود تا میزان طول موج ساطع شده از جسم توسط رادارها قابل ردیابی نباشد و حتی رویت این دستگاه با چشمان عادی در آسمان نیز دشوار باشد. البته این نوع از فناوری استتار چندان جدید نیست ولی تفاوت عمده این روش با نمونه های پیشین در ساختار ویژه اعمال آن است. روش هایی که پیش از این برای استتار هواپیماها مورد استفاده قرار می گرفت، نیاز به اعمال چندین لایه پیچیده داشت و هزینه انجام این کار نیز بسیار بالا بود ولی این ساختار جدید با یک لایه بسیار نازک نیز قابل اعمال خواهد بود و از نظر هزینه نیز به نسبت مدل های قدیمی تر، بسیار ارزان تر از کار درآمده است.

شایان ذکر است که این روش استتار به زودی بر روی ارتش پهپادهای ایالات متحده که شامل پهپادهایی با نام Predator UAV هستند اعمال خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا