برنامه اکتشاف در سیاره زهره توسط روسیه اجرا می شود

سینا پرس : روسیه در راستای پژوهش های فضائی خود در نظر دارد پروژه ای را جهت اکتشاف سیاره زهره اجرا کند . در همین راستا لاووچکین  ان پی او Lavochkin NPO طراح و سازنده این کاووشگر سیاره زهره اعلام کرد : کاووشگر روسیه که جهت اکتشاف سیاره زهره برنامه ریزی  شده و Venera-D نام دارد در حال طراحی و ساخت جهت عملیاتی شدن پروژه و پرتاب آن به سمت سیاره زهره است . در ابتدا قرار بود  این کاووشگر در سال 2016 به سمت زهره پرتاب شود  ولی برنامه ریزی جدید به گونه ای است که این عملیات  در سال 2025 اجرا خواهد شد .

در گزارش فوق  در باره این تغییر تاریخ به صورت واضح عنوان شده است  : " در برنامه فضائی فدرال روسیه ما بین سال های 2006 تا 2015 که پیش نویس آن در سال 2006 آماده شده بود ، برنامه اکتشاف سیاره ونوس با عنوان (Venera-D)  پیش بینی شده بود که بر این اساس قرار بود  این عملیات به همراه مستقر شدن یک مدار گرد در مدار این سیاره و همچنین فرود یک کاووشگر بر سطح آن ، اجرات شده و مطالعات و پژوهش هایی در رابطه با اتمسفر و سطح سیاره زهره انجام شود . این برنامه برای سال 2016 پیش بینی شده بود که بنا به دلایلی این موضوع امکان پذیر نبوده و به سال 2025 موکول شد . "

در سال 2013 میلادی پروژه (Venera-D)  که شامل یک مدار گرد  با پیش بینی فعالیت دو ساله ، یک ماهواره زیر مداری و یک کاووشگر از نوع Vega که قادر به انجام ماموریتی سه ساعته بود ، و یک مرکز پردازش اطلاعات در سیاره زهره ، با قابلیت کارکرد مفید سه روز  ، مورد استفاده و بهره برداری قرار گرفت .

در این گزارش تاکید شده است که : " در حال حاضر پیشنهاد می شود که به شرایط امکان پذیری استفاده همزمان  بهره برداری از  کاووشگر وگا  Vega-type  و یک ایستگاه با عمر طولانی تر  که توانائی فعالیت برای حداقل بیست و چهار ساعت را داشته باشد در کنار راه اندازی ایستگاه پردازش اطلاعات در سیاره زهره که به مدت یک صد ساعت فعال باقی بماند ، پرداخته شده و برنامه ریزی جهت دستیابی به این اهداف صورت گیرد . "

اصلی ترین هدف پروژه Venera-D ایجاد یک پوشش راداری مشاهده از راه دور در اطراف سیاره زهره است . این هدف به صورت مشابه ماموریت های پیشین کاووشگرهای  Venera 15 و Venera 16 که در سال 1980 میلادی به این عملیات اعزام شدند ، خواهد بود .  در این عملیات همچنین از روش های مشابه و تجربیات کاووشکر Magellan که در سال 1990 میلادی توسط آمریکا به سیاره زهره فرستاده شد ، استفاده می شود .

گفتنی است این پروژه از این نظر برای سازمان فضائی روسیه دارای اهمیت است که نخستین عملیات اکتشاف زهره در این کشور ، در دوران پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی محسوب می شود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا