چین در پی ساخت رصدخانه‌ای در ارتفاعات بلند

به گفته تسو ژن، از محققان موسسه فیزیک انرژی بالای آکادمی علمی چین، این رصدخانه که دومین نوع از این دست در چین محسوب می‌شود، در منطقه خود مختار تبتی Garze در جنوب غربی استان سیچوان ساخته خواهد شد.

مقامات Garze و موسسه فیزیک انرژی بالا توافقنامه‌ای را امضا کرده‌اند که بر اساس آن، رصدخانه در کوه هایزی در استان داوچنگ که میانگین ارتفاع 4410 متر است، بنا خواهد شد.

ژن اظهار کرد: رصدخانه نوترینوی IceCube با برخورداری از یک آشکارساز دقیق پرتوی گاما، دومین رصدخانه گران قسمت پرتوی کیهانی جهان خواهد بود.

این رصدخانه قابلیت پوشش‌دهی منطقه‌ای بالغ بر یک میلیون متر مربع و شناسایی پرتوهایی را خواهد داشت که انرژی آن‌ها دارای دامنه‌ای از یک میلیارد تریلیون تا 10 هزار میلیارد تریلیون ولت است.

اگرچه، تسو جدول زمانی مشخصی را برای ساخت این رصدخانه ارائه نکرده است.

اکتشافات در سال 1912 نشان دادند که پرتوهای کیهانی ذرات غنی شده با انرژی بالا از فضای خارجی هستند که تقریبا با سرعت نور سفر می‌کنند و از تمام جهات به زمین هجوم می‌آورند. تحقیقات در مورد پرتوهای کیهانی به یادگیری در مورد انفجار ابرنواخترها، سیاه چاله‌ها و منشاء جهان کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری شینهووا، تحقیق در مورد پرتوهای کیهانی در چین از سال 1951 آغاز شد. در حال حاضر، بیشتر تحقیقات در ایستگاه نظارت بر پرتوهای کیهانی یانگ باجاین در تبت انجام می‌شود.