ارتباط بالا آمدن سطح آب دریاها با گاز های گلخانه ای

استفاده بیش از اندازه و بدون کنترل از سوخت های فسیلی می تواند باعث زیر آب رفتن و غرق شدن بیشتر شهر های بزرگ شود. مطابق آخرین تحقیقات سوزانده شدن تمام سوخت های فسیلی موجود روی کره زمین می تواند باعث گرم شدن کره زمین تا حدی شود که تمامی لایه های یخی موجود در قطب جنوب آب شود.

در صورت آب شدن این حجم از یخ سطح آب اقیانوس ها و دریاها نزدیک به 60 متر بالاتر خواهد آمد و همین امر باعث می شود تا خشکی های بسیاری در سطح زمین به زیر آب روند , مکان هایی که هم اکنون محل زندگی بیش از یک میلیارد نفر به حساب می آیند. به گفته کن کالدیرا ،دانشمند علوم جوی دانشگاه استنفورد، در صورتی که ما تمامی سوخت های فسیلی کره زمین را بسوزانیم , شهرهایی همانند نیویورک , واشنگتن , میامی , لندن , رم و توکیو همگی به همراه سایر شهرهای دنیا به زیر آب خواهند رفت.

دی اکسید کربن یک گاز گلخانه ای به حساب می آید که گرمای نور خورشید را در اتمسفر زمین به دام می اندازد. سوزاندن سوخت های فسیلی همانند ذغال سنگ و نفت موجب آزاد شدن دی اکسید کربن و بالا رفتن دمای کلی سطح کره زمین خواهد شد. این گرم شدن جهانی سبب آب شدن پهنه های یخی و بالا آمدن سطح آب اقیانوس ها می شود.

بیشتر پهنه ها وصفحات یخی قطب جنوب در حال حاضر تقریبا پایدار و ثابت هستند و این به معنای برابری مقدار یخ ذوب شده با میزان یخ ساخته شده (البته به میزان تقریبی) است. ذوب شدن یخ های قطب جنوب علت اصلی افزایش 10 درصدی سطح آب اقیانوس هاست اما ذوب شدن پهنه های یخی سایر نواحی همانند گرین لند , کالدیرا و مناطق اطراف آن ها نیز سهم عمده ای ایفا می نماید.

قطب جنوب از پیش از این شروع به از دست دادن پهنه های یخی خود کرده است و با مطالعاتی که به تازگی انجام شده مشخص شد که ذوب یخ در نواحی غربی قطب جنوب که 10 درصد از ذخایر یخ این قاره را شامل می شود غیر قابل کنترل است. علاوه بر این روند تغییرات بوجود آمده در پهنه های یخی قاره قطب جنوب که تحت تاثیر مصرف سوخت های فسیلی و احتراق این سوخت ها است روی محل خط ساحلی اثرگذار خواهد بود.

عوامل زیادی در تعیین نرخ ذوب شدن یخ های قطب جنوب اثرگذار هستند , می توان از جله آنها به نحوه گرم شدن اتمسفر کره زمین و اقیانوس ها و حتی احتمال اثر معکوس بارش برف که موجب می شود تا نور خورشید به داخل اتمسفر زمین بازتاب داده شود اشاره کرد. به گفته ریکارد وینکلمن، فیزیکدان و ریاضی دان موسسه تحقیقات اثرات آب و هوایی در آلمان , پیش بینی قطعیت ذوب یخ در یک اتاق در حال گرم شدن امری ساده است اما مشخص نمودن زمانی دقیق برای این اتفاق دشوار و تقریبا غیر ممکن خواهد بود.

برای مشاهده اینکه در نهایت چه اتفاقی برای قطب جنوب می افتد , محققان چگونگی واکنش و پاسخ یخ ها به گستره ای بزرگ از سناریوهای موجود برای انتشار گاز های کربن دی اکسید که پیش بینی می شود در 10000 سال آینده وارد اتمسفر زمین شود را مدلسازی نمودند , گفتنی است که اثرات گازهای گلخانه ای بعد از انتشار این گازها در اتمسفر زمین برای 1000 سال باقی خواهند ماند. لازم به توجه است که مدل سازی ها و شبیه سازی های پیشین بیشتر به تغییراتی که قطب جنوب طی بازه زمانی کوتاه تری تجربه خواهد کرد متمرکز شده بودند.

به گفته کالدیرا در دهه 80 تصور می شد که خروج گاز دی اکسید کربن امری تازه است و زمان زیادی خواهد گذشت تا یخ های موجود ذوب شوند. کاری که ما امروزه انجام می دهیم باعث شروع تغییرات گسترده ای شده است به عنوان مثال از دست رفتن پهنه های یخی بسیاری در قطب جنوب و افزایش سطح آب دریا که به علت ماندگاری تغییرات ایجاد شده برای هزاران سال باقی خواهند ماند. محققان پیش بینی می کنند در صورتی که تولید و رهاسازی گازهای گلخانه ای در 60 الی 80 سال آینده با سرعت کنونی ادامه یابد پهنه های یخی قسمت غربی قطب جنوب تماما از دست خواهد رفت. گفتنی است که این مقدار تنها 6 الی 8 درصد از 10 ترلیون گاز کربنی بوده که در صورت سوزانده شدن تمامی سوخت های فسیلی آزاد خواهند شد.

به گفته کالدیرا در بهترین حالت و در صورت روی دادن خوش بینانه ترین اتفاقات ممکن اگر گرم شدن کره زمین تنها  به افزایش 2 درجه ای محدود گردد ( میزانی که معمولا توسط سیاست مداران به آن اشاره می شود) افزایش سطح آب ها در 1000 سال آینده به 2 متر محدود خواهد شد. اگر چه پدیده گرم شدن کره زمین به طور کلی باعث شروع ناپایداری قسمت غربی پهنه های یخی قطب جنوب می شود و خطر روی دادن این پدیده با افزایش هر درجه سلسیوس به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا