شناسایی ارتباط ژنتیکی مردم اروپای باستان و ساکنان امروزی این مناطق

یک تیم پژوهشی از محققان بین المللی به رهبری دانشمندان دانشگاه اوپسالا (Uppsala University) واقع در سوئد ، در یک پروژه تحقیقاتی به بررسی ژنتیکی مردم اروپای باستان مشهور به نژاد باسک و ارتباط آن با ساکنان امروزی این مناطق، پرداختند. آن ها در مطالعات خود دریافتند که این نژاد ارتباط نزدیکی با اولین کشاورزان ساکن شبه جزیره  ایبری دارند .

در این مطالعات ؛ نمونه دی ان ای باقی مانده هشت کشاورز اهل ایبری از اولین کشاورزان ایبری که بین سه هزار و500 تا پنج هزار و 500 سال پیش زندگی می کردند و بقایای اسکلتشان در غار El Portalón اسپانیا واقع در Atapuerca کشف شده بود    استخراج شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

به اعتقاد کارشناسان ، کشاورزان ایبری همانند مردم اروپای مرکزی و شمالی ، از  مناطق جنوبی سفر کردند و با گروه های شکارچی – گردآورنده محلی مخلوط شدند .  تورستن گونتر (Torsten Günther) از دانشگاه اوپسالا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد : « تغییر ژنتیکی مشاهده شده در نژاد باسک امروزی نشان می دهد که این نژاد به طور قابل توجهی ارتباط نزدیک تری به توالی تازه کشاورزان اولیه ایبری نسبت به نمونه های ژنتیکی ایبری های شکارچی – گردآورنده دارد . »

او در ادامه توضیحاتش افزود : « به احتمال زیاد بخشی از این کشاورزان اولیه ایبری به طور مجزا باقی مانده و با دیگر اقوام مخلوط نشدند (که می توان هنوز این مساله را در فرهنگ و زبان مشخص باسک مشاهده کرد) در حالی که تغییرات ژنتیکی دیگر ایبری های مدرن نشان می دهند که نشانه های حوادث تاریخی اخیر باعث شده تا آن ها نسبت به نژاد باسک اصلی ، متفاوت شوند .