بیدار شدن ویروسهای باستانی همزمان با ذوب شدن یخهای قطبی

از سال 2003 گروهی از دانشمندان موفق به شناسایی ویروس های بزرگی (بزرگتر از 0.5 میکرون) شده اند که در لایه permafrost یا همان لایه همیشه یخ زده زمین وجود دارد. اما اکنون این نگرانی مطرح می شود که همزمان با با تداوم گرمایش زمین و ذوب شدن حجم بیشتری از یخهای قطبی، این ویروس ها سر از آبهای آزاد جهان درآورند، ویروسهایی که گفته می شود بیش از 30 هزار سال قدمت دارند!

دانشمندانی که این وضعیت را بررسی می کنند از مطالعه ویروسهای 30 هزار ساله ای خبر می دهند که در محیطهای یخ زده ای همچون لایه permafrost قطب به دام افتاده اند.

آنها هشدار می دهند که این ویرسهای باستانی، آمیب های امروزی را آلوده کنند که این مسأله می تواند نگرانی های زیادی را به همراه داشته باشد.

دانشمندان با اشاره به این موضوع که تاکنون چند نمونه محدود از این ویروس ها را شناسایی کرده و مطمئن هستند که خطری برای سلامت انسانها به همراه ندارند اما از خوش خیم بودن سایر ویروسهای باستانی اطمینان خاطر ندارند.

از این رو این نگرانی در میان بسیاری از دانشمندان مطرح شده مبنی بر اینکه همزمان با ذوب شدن یخهای قطبی، دسته ای از ویروسهای مرگبار سر از آبهای آزاد جهان درآورده و به تدریج به زیستگاههای انسانی نزدیک شوند.