دریافت دقیق ترین تصاویرتاریخ نجوم از کوتوله فضائی Ceres

سینا پرس : سازمان فضائی ناسا به تازگی اقدام به انتشار مجموعه تصاویری از کوتوله فضائی Ceres  کرده است که دقیق ترین تصاویر تاریخ علم ستاره شناسی و نزدیک ترین تصاویری است که از این جرم آسمانی دریافت شده است .

پیش از این دقیق ترین و بهترین تصاویر فضائی دریافت شده از این کوتوله فضائی ، توسط تلسکوپ هابل دریافت شده بود ولی تصاویر جدید دارای کیفیت و وضوح بسیار بالاتری بوده و  دقت و جزئیات آن به اندازه 14 کیلومتر به ازای هر پیکسل است .

شایان ذکر است که فضاپیمای دریافت کننده این تصاویر که dawn spacecraft نام داشته و در سال 2007 میلادی توسط ناسا به فضا اعزام شده است ، در حال حاضر این فضاپیمای جستجوگر، در فاصله90 هزار مایلی این کوتوله فضائی قرار داشته و بر اساس برنامه از پیش تعیین شده ، قرار است در هفته آینده با نزدیک تر شدن به این شی فضائی ، تصاویر دقیق تری از آن تهیه و به زمین مخابره کند . کارشناسان ناسا در این رابطه اعلام کردند که این کاووشگر در بهار امسال ( ماه مارس ) به نزدیکی این کوتوله فضائی خواهد رسید .

بر اساس تعریف IAU کوتوله فضائی یا dwarf planet ،  جرمی فضایی است که به دور خورشید می‌گردد و جرم حجمی کافی جهت حفظ شکل کروی خود را داشته و دارای تعادل هیدرو استاتیک است . این جرم فضائی همچنین نباید قمر یک سیاره دیگر محسوب شود .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که ماموریت جستجو و کاووش Ceres توسط آزمایشگاه نیروی جت ناسا NASA's Jet Propulsion Laboratory برنامه ریزی شده و مرکز کنترل و هدایت آن در موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در Pasadena قرار دارد .