حضور خیرین در حوزه علم و فناوری به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

خیرین کشور در سال‌های اخیر در حوزه آموزش عالی بسیار فعال‌شده‌اند و با کمک‌های خود منشأ اقدامات مؤثری در این حوزه بوده‌اند و اکنون انجمن خیرین در حوزه‌های علم و فناوری نیز شروع به فعالیت کرده‌اند تا با توجه به این‌که استعدادهای درخشان کشور در صورت تأمین منابع به موفقیت‌های بسیار می‌رسند، بتوانیم به توسعه علم و فناوری در کشور بیندیشیم.

در این زمینه با خانم مرادی پور، کارشناس مجمع خیران حامی فناوری گفت‌وگو کردیم تا درباره چگونگی حضور خیرین در حوزه علم و فناوری بیشتر بدانیم.

مجمع خیرین حامی فناوری با چه هدفی راه‌اندازی شده است؟

انجمن خیرین حامی فناوری یک NGO است که سال 1393 از وزارت کشور مجوز گرفته است. این انجمن به حمایت از فناوری تجاری‌سازی می‌پردازد به‌طوری‌که ابتدا خیرین با حوزه فناوری آشنا شده و سپس برای ایجاد شغل و توسعه علم و فناوری به فناوران کمک می‌کنند. به‌طورکلی می‌توانم بگویم این انجمن باهدف توسعه حمایت‌های خیرین برای گسترش علم و فناوری راه‌اندازی شده است ولی ابتدا ارتباط بین خیرین و فناوران برقرار می‌شود.

حمایت از فناوران از سوی خیرین علم و فناوری به چه شیوه‌ای انجام می‌شود؟

برای حمایت از فناوران چند سطح در نظر گرفته‌شده است. فرد ایده را مطرح می‌کند و خیرین تسهیلاتی را در اختیار آن فرد قرار می‌دهند و این تسهیلات به‌صورتی است که یا وقف می‌کنند یا به‌صورت مشارکت در اختیار خیرین قرار داده می‌شود. فناوری موردنظر از سوی کارشناسان علم و فناوری بررسی می‌شود تا میزان تسهیلات مشخص شود.

 چه چشم‌اندازی برای این مجمع در نظر گرفته‌اید؟

قرار است که در هر استان شعبه‌ای راه‌اندازی کنیم و 6 نفر از خیرین شعبه‌های استانی را زیر نظر بگیرند. اکنون برخی از استان‌ها فعالیت خود را آغاز کردند و رئیس پارک علم و فناوری، بنیاد ملی نخبگان و مسئولان استانی نیز در این انجمن فعالیت کنند. خوشبختانه پارک‌های علم و فناوری استان‌ها نیز استقبال کردند. ما هم با پارک‌های علم و فناوری در ارتباط هستیم ولی قطعاً انجمن به معرفی بیشتری نیاز دارد تا به چشم‌انداز واقعی که توسعه علم و فناوری کشور است برسیم.

به نظر شما چگونه می‌توان این انجمن را بیشتر به خیرین و فناوران و حتی مردم معرفی کرد؟

حوزه فعالیت خیریه در بخش علم و فناوری یک حوزه جدید است بنابراین نیاز به معرفی بیشتری دارد. ما به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم که در این زمینه در خارج از کشور هم فعالیت می‌کنیم به‌طوری‌که با رایزنان علمی در خارج از کشور هم ارتباط داریم و قرار است از طریق ارتباط با آن‌ها با خیرین ایرانی خارج از کشور هم در ارتباط باشیم.

با نهادهای داخلی هم تعامل دارید؟

ما با بسیاری از نهادها هم در بحث فرهنگ‌سازی وهم در زمینه حمایت، تعامل داریم و به‌تازگی نیز دو تفاهم‌نامه با مجمع تقریب مذاهب و کمیسیون یونسکو امضا کردیم تا بتوانیم از پتانسیل این نهادها هم استفاده کنیم.

 

 

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا