ساخت ماسک تنفسی با توانایی حذف کامل ذرات معلق و گرد و غبار

گرد و غبار جزء آلاینده‌های هوا هستند که در حبابچه‌های هوایی ته نشین شده و گاهی باعت بروز مشکلاتی در افراد می‌شود که گروهی از محققان کشور به منظور پیشگیری از بروز این مشکلات اقدام به تولید ماسک تنفس شهری کرده‌اند كه قابلیت بالایی در جذب ذرات معلق دارد.

نادر نادری مدیر عامل شرکت دانش بنیان فناوران نانومقیاس در توضیح نحوه عملکرد این شرکت دانش بنیان گفت: حوزه تخصصی که این شرکت دانش بنیان نانوالیاف می‌باشد و ما تنها شرکتی هستیم که در هم در حوزه ساخت تجهیزات آزمایشگاهی، نیمه‌صنعتی و صنعتی الکتروریسی و هم در حوزه بکارگیری نانوالیاف وارد شده‌ایم. در حوزه دستگاه‌های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی علاوه بر فروش بیش از 150 دستگاه به مراکز پژوهشی و دانشگاهی داخل کشور تعداد قابل توجهی نیز به کشورهای خارجی از جمله مالزی، پاکستان و نیجریه صادر شده است. همچنین تا کنون تعداد 7 دستگاه صنعتی ساخته شده و در اختیار مراکز صنعتی قرار گرفته است. در حوزه کاربرد یکی از کاربردهای عمده نانوالیاف تولید فیلترها، مخصوصا فیلترهای هواست که تمرکز اصلی شرکت در توسعه این کاربرد بوده است.
وی درخصوص آخرین محصول تجاری در این شرکت دانش بنیان افزود: با افزایش آلودگی هوا در شهرها و معضل ریزگردها در کشورمان پس از تجاری‌سازی موفق فیلتر هوای نیروگاهی، از 2 سال پیش وارد بحث تولید ماسک تنفسی شهری شده‌ایم و پس از اتمام مراحل پژوهشی، تولید آزمایشی، انجام تست‌ها و اخذ تائیدیه‌های لازم با همکاری هلال احمر تولید انبوه این نوع ماسک‌ها را در کشور آغاز کردیم.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در خصوص قیمت نمونه‌های خارجی مشابه این محصول مطرح کرد: قیمت دستگاه صنعتی خارجی تولید نانوالیاف حدود 7 برابر قیمت دستگاه تولید شده در شرکت ما می‌باشد که این قیمت اولیه در کنار هزینه‌های تولید بالا در کشورهای دیگر باعث می‌شود هر ماسک مشابه خارجی به قیمت بیش از 2 دلار فروخته شود در حالیکه ماسکهای تولیدی ما با کارایی یکسان با قیمتی حدود یک دهم عرضه می‌شوند. این فعال حوزه فناوری عنوان کرد: علاوه بر انجام تست‌هایی که در ایران به منظور بررسی کیفیت فیلترها انجام داده‌ایم، نمونه‌های داخلی را به یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌های دنیا در زمینه فیلتراسیون در فنلاند نیز برای انجام آزمایش ارسال کرده‌ایم.
نادری در رابطه با صادرات ماسک تنفس شهری گفت: به دلیل اینکه کار تولید انبوه ماسک را تازه شروع کرده‌ایم تا کنون صادراتی صورت نگرفته است اما به تازگی با شرکت هایی در کره و چین مذاکرات خوبی را داشته‌ایم و حتی چند نمونه جهت بررسی به کره ارسال شده و به زودی نمونه‌هایی به چین ارسال خواهد شد.
وی همچنین گفت: فیلترهای با کلاس F9، فیلترهای تحریمی ایران بود. قبلا اغلب این فیلترها از یک شرکت آمریکایی خریداری می‌گردید که بعد از تشدید تحریم‌ها، حتی با دو برابر قیمت هم به ایران فروخته نشد. به همین دلیل با بکارگیری نانوالیاف فیلترهای F7 را به فیلترهای با کلاس F9 تبدیل کردیم؛ که به دنبال این ارتقاء با همکاری یکی از شرکتهای فیلترساز داخلی با قیمت رقابتی از چند سال پیش این فیلترها در اختیار نیروگاهها قرار گرفت و با توجه به بازخورد مناسب از نیرگاه‌ها تا حد بسیاری جلوی واردات گرفته شد.
مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در مورد ارز آوری محصولات اظهار کرد: صادرات این شرکت تا کنون فقط در فروش دستگاه‌های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی بوده است علاوه بر آن در سالجاری موفق به فروش یکی از پتنت‌های شرکت به قیمت حدود 10 میلیارد ریال شدیم. هر چند هنوز فاصله زیادی با چشم‌انداز شرکت در زمینه صادرات داریم ولی در تلاشیم پس از تحریم به دلیل قیمت و کیفیت مناسب محصولاتمان در مقابل نمونه‌های خارجی در زمره تامین کنندگان اصلی این دستگاه‌ها در دنیا قرار بگیریم.
وی در ادامه گفت: شرکت فناوران نانومقیاس در سال 1383 تاسیس شده است و پس از چند سال تحقیق و فعالیت علمی از سال 1387 فعالیت جدی خود را شروع کرده و هر سال محصول جدیدی را توسعه داده است به نحوی که اکنون دارای بیش از 10 محصول اصلی و طیف کاملی از محصولات حوزه الکتروریسی از زیر سیستم‌ها تا دستگاه‌های صنعتی و فیلتر و ماسک می‌باشد. وی افزود ما جزو نخستین شرکتهای فعال نانو بودیم که مجوز دانش بنیان را اخذ کردیم و دارای تیم تحقیق و توسعه نسبتا خوبی می‌باشیم و چندین پروژه نیز در مراحل تحقیقات داریم و امید است با طی مراحل تحقیق و توسعه و بازاریابی وارد چرخه تولید صنعتی شود.
نادری با تاکید بر اهمیت گسترش بازار داخلی و خارجی افزود اغلب شرکتهای بزرگ خارجی به علت بازار بزرگ جهانی که دارند می‌توانند بخش R&D خود را تقویت کنند، پرسنل تخصصی خاص هر بخش شرکت استخدام نمایند، کیفیت کالاها و خدمات خود را بالا ببرند و در سایه حجم تولید بالا، بسیاری از هزینه ها را سرشکن کرده و آنها را با توجیه اقتصادی عرضه کنند.
وی در پایان به حمایت‌های معاونت در قالب وام اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های دانش بنیان در اغلب موارد حوزه‌های خطرپذیر با ریسک بالا می‌باشند که در غالب موارد زمان و هزینه بالایی را از مراحل تحقیق تا بازار طلب می‌نمایند.

ضمن اینکه احتمال شکست و عدم برگشت سرمایه نیز برای آنها کم نیست. بنابراین حمایت‌های مراکزی مانند معاونت علمی لازمه توسعه این نوع شرکتها است. علی‌رغم اینکه تا کنون حمایتهای خوبی توسط معاونت و ستاد نانو انجام گرفته است و قوانین بسیار خوبی وضع شده است با اینحال کمبودهایی نیز احساس می‌شود از جمله اخذ پروانه بهره‌برداری این شرکتها در مراحل اجرا با مشکلاتی روبروست، برخی وامها بهره نسبتا بالایی داشته و یا دوره تنفس و بازپرداخت آنها کوتاه است که امیدواریم با اجرایی شدن کامل قوانین مرتبط با شرکتهای دانش بنیان و حمایت‌های معاونت بتوانیم ایده‌های خود را به فناوری تبدیل کرده و در مسیر پیشرفت فناوری گام برداریم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا