ایجاد تشکل برای تعادل بخشی آب های زیرزمینی

بیلان منفی سفره های آب زیرزمینی در چند سال گذشته به یکی از بزرگترین چالش های کشور در زمینه مدیریت منابع آب تبدیل شده است. اتفاقی که علاوه بر تهدید امنیت آبی، پیامدهای ناگوار زیست محیطی و اقتصادی از جمله فرونشست دشت ها و شورشدن منابع آب زیرزمینی را به دنبال دارد.

بر این اساس، شورای عالی آب با مصوبه ای، وزارت نیرو را مامور کرد تا با اجرای طرحی نسبت به احیا و تعادل بخشی به آب های زیرزمینی اقدام کند و مقرر است که این طرح از سال جاری، شکل اجرایی به خود بگیرد. اما تردیدی نیست که برای اجرای این طرح عظیم ملی، مشارکت و همکاری کشاورزان و ذی نفعان یکی از الزامات کار خواهد بود. موضوعی که از دید مدیران وزارت نیرو هم پنهان نمانده و برای تحقق این امر، تدابیر لازم اندیشیده شده است.   

مهندس جواد میبدی؛ مديركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا با تاکید بر ضرورت همکاری و مشارکت کشاورزان در طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیزمینی، به خبرنگار سیناپرس گفت: مهم ترین پروژه ما در طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی، تشکل های آب‌بران و مدیریت مشارکتی است. به همین دلیل پیشنهاد دادیم که در هر یک از دشت های کشور، تشکلی با مشارکت خود کشاورزان به وجود بیاید که نمایندگان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و کشور هم در آن حضور داشته باشند. در این صورت تمام برنامه هایی که از قبل طراحی شده با کشاورزان هماهنگ می شود تا بعد از تصویب با کمک خود آنها به مرحله اجرا درآید.

وی در پاسخ به این پرسش که برای طرح تعادل بخشی چه اعتباری در نظر گرفته شده و آیا تاکنون تخصیصی هم صورت گرفته است؟ خاطرنشان کرد: کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای سال 94 بالغ بر 325 میلیارد تومان است که 43 درصد آم تخصیص داده شده اما هنوز خزانه پولی پرداخت نکرده است. البته قول داده اند همین روزها مقداری پول پرداخت شود.

مديركل دفتر نظام های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا با اشاره به اهداف این طرح، تصریح کرد: ما برای تعادل بخشی به آب های زیرزمینی برنامه داریم. در سال اول اجرای طرح چیزی در حدود 500 میلیون مترمکعب و در برنامه ششم حدود 6 میلیارد مترمکعب از میزان برداشت فعلی کاهش پیدا می کند. همچنین پیش بینی شده که با اجرای کامل این طرح 11 میلیارد مترمکعب از میزان برداشت آب کم شود و از 42 میلیارد مترمکعب به 31 میلیارد مترمکعب برسد. در صورتی که این موضوع اتفاق بیفتد علاوه بر جلوگیری از اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی، جلوی فرونشست دشت ها هم گرفته خواهد شد.

میبدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با اجرای این طرح، نگرانی از بابت کاهش تولید محصولات کشاورزی و نیز درآمد کشاورزان وجود نخواهد داشت؟ گفت: قرار است هم زمان با کاهش برداشت آب از سفره های زیرزمینی، وزارت جهاد کشاورزی با ارایه الگوهای کشت بهینه با نیاز آبی کم، جلوی کاهش سطح تولید و درآمد کشاورزان را بگیرد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا