ساخت مینی شاتل فضایی توسط اتحادیه اروپا

سینا پرس : آژانس فضایی اروپا برای پرتاب مینی شاتل فضائی خود در هفته آینده آماده می شود. این فضاپیمای کوچک قابلیت استفاده مجدد را دارد و این پرتاب اولین آزمایش این فضاپیما فراتر از جو زمین خواهد بود .

این شاتل کوچک که IXV یا Intermediate Experimental Vehicle خوانده می شود ، به اندازه یک خودروی خانواده و به شکل مخروطی با امکان بالارفتن آیرودینامیکی است که بسیار به شاتل فضایی ناسا که در حال حاضر بازنشسته شده ، شاتل فضایی رباتیک نظامی X-37B و  سفینه فضایی سرنشین دار Dream Chaser که توسط شرکت Sierra Nevada  طراحی شده است ، شباهت دارد .

روبرتو آنجلینی (Roberto Angelini) مدیر برنامه IXV با صاحب کارخانه شرکت هوافضای فرانسوی- ایتالیایی تالس آلنیا اسپیس (Thales Alenia Space) در مصاحبه مطبوعاتی شرکت کردند و در این رابطه گفته اند که شاتل کوچک IXV با یک کپسول فرق دارد و به اصطلاح می توان به آن شکل lifting-body  گفت که اجازه می دهد تا دستگاه با اتمسفر تعامل داشته باشد و امکان بالارفتن را همانند هواپیمایی بدون بال ایجاد می کند .  

آنجلینی توضیح می دهد که این شاتل اجازه می دهد که حامل اصلی در هنگام بازگشت به آسانی هدایت شود و در واقع یک نقطه دقیق تر را برای بازگشت مشخص می سازد .

در حرکت اولیه ، شاتل IXV به ارتفاع حدود 250 مایلی برابر با 402.336 کیلومتر خواهد رسید و در چهار مرحله راکت Vega را پرتاب خواهد شد .

لازم به ذکر است که پرتاب این شاتل در تاریخ یازدهم فوریه (22 بهمن) سال جاری بین ساعت 8 تا 10 صبح از پایگاه فضایی اروپا در کورو (Kourou) ، گویان فرانسه (French Guiana) ، واقع در ساحل شمال شرقی جنوب امریکا انجام خواهد گرفت .

وزن شاتل کوچک IXV در حدود دو تن بوده و انتظار می رود تا در زمان حرکت و پیش از رسیدن به اتمسفر ، سرعت آن به 16 هزار و 800 مایل بر ساعت (برابر با 27 هزار و 37 کیلومتر بر ساعت) برسد .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا