کاهش شش درصدی خطر بروز نقایص تولد با آزمایشات ژنتیک

نزهت السادات شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر انجام آزمایشات ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج اظهار کرد: یکی از مراحلی که زوجین باید قبل از اردواج طی کنند، انجام آزمایش‌های ژنتیک و مشاوره قبل از ازدواج است.وی با اشاره به اینکه آزمایش‌های ژنتیکی خطر بروز نقایص تولد را حداقل تا دو برابر و تا حدود شش درصد کاهش می‌دهد، افزود: از آنجایی که معمولا حدود دو سوم افراد در طول عمر خود دچار نوعی بیماری با منشا ژنتیکی می‌شوند بنابراین انجام این آزمایشات احتمال بروز بیماری‌ها با منشا ژنتیک را در فرزندان کاهش می‌دهد.

مترون مرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی تصریح کرد: در کلاس‌های مشاوره قبل از ازدواج نیز اطلاعات لازم در زمینه‌های روش‌های پیشگیری از بارداری مراقبت‌های پیش از بارداری و مراقبت‌های دوران بارداری و … ارائه می‌شود. وی انجام آزمایشات ژنتیک را عامل موثری در جلوگیری از بروز بیماری‌هایی با منشا ژنتیکی مانند تالاسمی، هموفیلی، دیستروفیی عضلانی و … عنوان کرد.شفیعی بر انجام این آزمایشات توسط کلیه زوج‌ها پیش از ازدواج و همچنین قبل از بارداری و تولد فرزندان تاکید کرد و گفت: افرادی که دارای نسبت فامیلی هستند و یا هر یک از زوجین که در اقوام خود فردی با نقص مادرزادی یا ژنتیکی و عقب‌افتادگی ذهنی و جسمی دارند حتما باید اینگونه آزمایشات را انجام دهند.

وی اضافه کرد: البته در پی سقط جنین اول و یا مرده‌زایی و در صورت بالا بودن سن مادر نیز انجام آزمایش و مشاوره ضروری است.

این کارشناس مامایی در خصوص توجه مردم نسبت به انجام این نوع آزمایشات عنوان کرد: حدود 10 تا 20 درصد مردم جهت انجام آزمایشات ژنتیک اقدام می‌کنند و این آزمایشات تا حدود 97 درصد احتمال بروز بیماری را کاهش می‌دهد.

وی مراحل انجام آزمایشات ژنتیک را این چنین بیان کرد: جهت انجام مشاوره ژنتیک مناسب باید ابتدا یک شرح حال از زوجین گرفته شود، سپس سابقه خانوادگی آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعد از دریافت اطلاعات عملا یک شجره‌نامه رسم و احتمال بروز بیماری‌های خاص مورد بررسی و در نهایت آزمایش‌های مناسب انجام و در صورت نیاز زوجین به مراکز حمایت‌کننده ارجاع می‌شود.

شفیعی تاکید کرد: در مراکز مورد نظر اقدامات درمان لازم و مناسب برای زوجین انجام می‌گیرد که این اقدامات ترجیحا شامل اقدامات پیش از تولد و مباحث پیشگیرانه است.