برای سالم‌سازی نسل آینده کشور نیاز جدی به تشکیل بانک ژنتیک داریم

کیوان خاصی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه علم ژنتیک در سال‌های اخیر به یکی از داغ‌ترین و پرهیاهوترین مباحث در مجامع علمی و عمومی تبدیل شده است، گفت: امروزه استفاده از کلمه ژنتیک برای بسیاری از بیماری‌ها، رفتارها و تصمیم گیری‌های انسان کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

وی اظهار کرد: امروزه پیشرفت جهانی علم ژنتیک به حدی است که علاوه بر سلامت، امنیت و ایمنی زیستی ساکنان زمین به میزان و معیاری برای قدرت و توسعه کشورها تبدیل شده است.

خاصی افزود: در همین راستا کشورهایی که در پی دستیابی به جایگاه جهانی باثبات و قدرتمند در توسعه علمی، اقتصادی و سیاسی هستند، تلاش می‌کنند پایه‌های علمی و فنی خود را به ویژه در عرصه بیوتکنولوژی و دانش پزشکی و زیستی توانمند سازند.

وی در ادامه به نقش موثر ژنتیک در بروز بسیاری بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: بر اساس تحقیقات و پژوهش‌های جدید در دنیا هر بیماری شناخته شده، یک جزو ژنتیکی دارد که بسته به نوع بیماری، سهم عوامل ژنتیکی ممکن است در ایجاد آن بسیار کم، بسیار زیاد یا متوسط باشد.

وی به تنوع گسترده بیماری‌های ژنتیکی در کشورهای مختلف از جمله ایران اشاره کرد و افزود: متاسفانه استان ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و به علت ازدواج‌های فامیلی، معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی در استان از تنوع نسبتا بالایی برخوردار است.

این مسئول به اهمیت و حساسیت نقش ژنتیک در بیماری‌ها و معلولیت‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر حدود نیمی از مرگ و میر نوزادان و کودکان به دلیل مشکلات ژنتیکی است و در همین راستا بهترین راه برای جلوگیری از تولد این نوزادان بیمار، انجام مشاوره‌ ژنتیک به خصوص قبل از ازدواج و بررسی ژنتیکی جنین در دوران بارداری است.

خاصی بر ایجاد بانک‌های ژنتیک در کشور تاکید کرد و افزود: با وجود قومیت‌های مختلف و تنوع ژنتیکی ارزشمند در ایران ضروریست در زمینه ایجاد بانک‌های ژنتیکی و حفظ این ذخایر به منظور تولید دارو، درمان، تحقیقات و پژوهش، مقابله با تهدیدات زیستی و کاربردهای علمی و تخصصی اقدام شود.

وی اظهار کرد: با داشتن بانک‌های ژنتیکی در کشور به تفکیک قومیت‌های مختلف، می‌توان اقدامی جدی در جهت سالم سازی و بهسازی نسل آینده انجام داد.

کارشناس مسئول برنامه ثبت سرطان استان کرمانشاه معتقد است: ایجاد بانک‌های ژنتیکی به تفکیک قومیت می‌تواند به سرعت کشور را در تهیه نقشه بیماریها و اقدامات لازم در خصوص پیشگیری از بیماری‌های خاص مانند سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی و دیگر بیماری‌هایی که زمینه ژنتیکی دارند، کمک کند.

خاصی یادآور شد: با توجه به اینکه سالانه مقادیر قابل توجهی ارز به ورود دارو و روش‌های درمانی جدید اختصاص می یابد، آشنایی با نقشه ژنتیکی در کشور به تفکیک قومیت‌های مختلف می‌تواند مقدار قابل توجهی در کاهش هزینه‌های درمانی داشته و در بحث پیشگیری و غربالگری موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: کشور ایران با وجود قومیت‌های مختلف و تنوع ژنتیکی فراوان یک کشور موسوم به «هتروژن» است و به همین علت با دانستن نقشه ژنتیکی انسانی می‌توان از بیماریهای ویروسی متعددی که به برخی ژنها از نژاد خاصی در یک ناحیه آسیب می‌رساند پیشگیری کرد و بهتر است بگوییم می‌توان در جهت پیشگیری و کنترل آن بیماری گام موثری برداشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا