واکسن تقویت شده مالاریا و ایمنی طولانی مدت

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک واکسن امیدوارکننده مالاریا تا 80 درصد در پیشگیری از این بیماری در کودکان خردسالی که یک سال پس از دوز اولیه خود واکسن تقویتی دریافت کردند، تا 80 درصد مؤثر بود، که بیش از اثربخشی 75 درصدی سازمان بهداشت جهانی (WHO) بود.

 نتایج کارآزمایی بالینی که در 7 سپتامبر 1 در نشریه The Lancet Infectious Diseases منتشر شد، به داده‌های منتشر شده در سال گذشته اضافه می‌کند و نشان می‌دهد که پاسخ‌های ایمنی – که در طول سال پس از دوز اولیه واکسن کاهش یافت، می‌تواند به سطوح اولیه بازگردد. این یافته ها امیدی است که واکسن به نام R21 می تواند سلاحی موثر در مبارزه با مالاریا باشد که یکی از بزرگترین قاتل کودکان در سطح جهان است.

اما مقامات بهداشت عمومی قبل از اینکه بتوانند ایمنی و کاربرد R21 را تأیید کنند و آن را در مقیاس بزرگتر ارائه کنند، به نتایج یک آزمایش بزرگتربا بیش از ده برابر تعداد شرکت کنندگان در چهار کشور آفریقایی  نیاز دارند. Matshidiso Moeti، مدیر منطقه‌ای WHO در آفریقا، که در برازاویل جمهوری کنگو مستقر است، می‌گوید: «هنوز کارهای بیشتری برای انجام دادن وجود دارد».   

آدریان هیل، متخصص واکسن در دانشگاه آکسفورد، بریتانیا، طی یک نشست خبری به خبرنگاران گفت که نزدیک به یک قرن جستجو برای واکسن‌های مؤثر مالاریا بیش از صد نامزد آزمایش شده بر روی افراد به دست آورده است. تاکنون، تنها واکسنی که موفقیت آمیز بوده، واکسنی به نام RTS,S است که توسط غول داروسازی GSK در لندن تولید شده است. 

پس از چندین دهه توسعه، RTS,S در تاریخ 6 سپتامبر توسط WHO برای استفاده گسترده در مناطقی با انتقال قابل توجه مالاریا تایید شد.  این دارو برای بیش از 800000 کودک در غنا، کنیا و مالاوی تجویز شده است و زمانی که با داروهای ضد مالاریا مرسوم ترکیب شود حدود 70 درصد در پیشگیری از مالاریا در کودکان موثر است. واکسن R21 روی 450 کودک 5 تا 17 ماهه در بورکینافاسو، کشوری که عفونت مالاریا در آن فصلی است، آزمایش شده است. این می‌تواند بر اثربخشی ظاهری آن تأثیر بگذارد.

نتایج مورد انتظار از یک آزمایش بزرگتر روی 4800 کودک در چهار کشور آفریقایی، از جمله دو کشور که مالاریا یک تهدید در تمام طول سال است، می تواند این نگرانی را برطرف کند و رکورد ایمنی بی نقص R21 را تقویت کند. تیم هیل در حال تجزیه و تحلیل داده های آن آزمایش است و امیدوار است که WHO را در مورد نتایج تا پایان سپتامبر به روز کند.

به گفته هیل، کلید تاثیر R21 بر مالاریا نه تنها در اثربخشی آن، بلکه در در دسترس بودن آن نیز نهفته است. او و همکارانش با موسسه سرم هند، مستقر در پونا، توافقنامه‌ای برای تولید ۲۰۰ میلیون دوز واکسن در سال پس از چراغ سبز سازمان بهداشت جهانی منعقد کرده‌اند.
 
محققان امیدوارند که تا پایان سال آینده این کار به کار گرفته شود و در دسترس باشد تا بتواند جان افراد را نجات دهد.

 

منبع:nature news
مترجم: پریناز نصرتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا