کنترل وسوسه اعتیاد مجدد با بازی کامپیوتری

بر اساس یافته های محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام بازی تتریس حتی به اندازه سه دقیقه در هر نوبت می تواند هوس بازگشت به اعتیاد، خوردن بیش از حد غذا یا انجام بیش از حد فعالیت هایی نظیر خوابیدن را در حدود یک پنجم کاهش دهد.

بازی تتریس یک بازی بسیار ساده و منطقی است که در آن اشکالی از بالای صفحه به پایین سقوط می کنند و بازیکن باید این اشکال را چرخانده و در موقعیت مناسب جای گذاری کند تا ردیف های کاملی از بلوک ها شکل گرفته و پس از پر شدن هر ردیف، ردیف مربوطه حذف شده و به عنوان امتیاز به حساب بازیکن افزوده شود.

محققان برای انجام این آزمایش از کسانی که به تازگی اعتیاد به مصرف مواد را ترک کرده بودند خواستند که هر روز چند نوبت به بازی تتریس بپردازند. این محققان دریافتند که  انجام بازی تتریس نه تنها هوس مصرف مواد را کاهش داده بلکه می تواند ولع خوردن غذا را نیز کمتر کند. و اثرات مثبت آن نیز آن نیز در طول دوره هفت روزه این مطالعه باقی ماند.

محققان این تحقیق بیان کردند که انجام بازی های کامپیوتری می تواند به مردم در مدیریت هوس هایشان کمک کند و بر همین اساس می توان آزمایش های بیشتری نیز انجام داد.

پرفسور جکی آندراد، از دانشکده روانشناسی و موسسه علوم معرفتی در دانشگاه پلیموت، در این باره بیان کرد: «انجام بازی تتریس هوس بازگشت به اعتیاد و نیز خوردن بیش از حد غذا را از 70 به 56 درصد کاهش می دهد. ما با انجام این آزمایش به این نتیجه رسیدیم که می توان در خارج از محیط آزمایشگاه نیز از تداخل شناختی برای کاهش هوس بازگشت به اعتیاد یا فعالیت هایی نظیر خوردن و خوابیدن استفاده کرد.»

محققان بر این باور هستند که هوس بازگشت دوباره به مصرف مواد از یادآوری خاطرات مصرف و نیز غرق شدن در فعالیتی خاص ناشی می شود. انجام بازی بصری جذابی مانند تتریس باعث اشتغال فرایند ذهنی به انجام تصویر سازی هایی در زمینه این بازی می شود به این ترتیب بسیار بعید به نظر می رسد که ذهن هم زمان با انجام چنین فعالیت هایی بتواند در مورد چیزهای منفی دیگری نیز به همان میزان تصویر سازی کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا