آیا قیمت بیت کوین به زیر 10 هزار دلار سقوط می کند؟

به گزارش سیناپرس، طی سال های گذشته در سلسله یادداشت های منتشر شده در بخش اقتصادی خبرگزاری، همواره ضمن تحلیل شرایط بازار ارزهای دیجیتال، به این نکته هم اشاره داشتیم که در صورت تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه سعی کنید که مازاد سرمایه خود را  وارد این حوزه کنید تا در صورت ضرر و کاهش قیمت ها،  مشکل مالی برای شما بوجود نیاید.

طی روزهای اخیر مجددا این سوال مطرح شده که وضعیت بیت کوین چه خواهد شد و چرا برای بیشتر سرمایه گذاران این موضوع اهمیت دارد چون به نوعی بیت کوین مادر رمز ارزها به شمار میرود و تعییرات قیمتی در بیت کوین تاثیرات قیمتی در سایر رمز ارزها را در پی خواهد داشت.

 به گفته پیتر شیف، استراتژیست ارشد در Euro Pacific Asset Management، بعید است که بیت کوین دوباره به بالاترین حد خود، یعنی فراتر از ۶۹ هزار دلار رسیده و حتی محتمل است که ارزش این رمز ارز مشهور به ۱۰ هزار دلار و  حتی پایین‌ تر سقوط کند.

وی در این رابطه افزود: افزایش قیمت در بازار ارزهای دیجیتال، از جمله رشد ۷۰ درصدی ارزش اتریوم از اوایل جولای، پایدار نیست. کسانی که چهار، پنج، سال پیش بیت‌ کوین و اتریوم خریدند، سودهای هنگفتی به دست آورده ‌اند. اما اگر این افراد، طمع کرده و به دنبال سود بیشتر در بازار بمانند، ممکن است تداوم سقوط بازار، سود‌هایی که طی سال‌ ها کسب کرده‌اند را به کلی از آن ها بگیرد.

 برخی تحلیلگران باور دارند که کلاً بازار کریپتو حباب است، در حال حاضر قیمت بیت ‌کوین ۶۵ درصد از بالاترین سطح خود سقوط کرده است. بررسی های آماری نشان می دهد طی یک سال قیمت بیت ‌کوین ۲۳ هزار و ۸۰۴  دلار کاهش یافته که این اصلاً رقم کمی نیست!

باید توجه داشت که  فروش ارزهای دیجیتال و فاصله گرفتن از بازار رمزارزها امن ترین وتنها راهی است که می ‌توان از حباب قیمت کریپتو در امان ماند.

به گزارش سیناپرس، پیتر شیف معتقد است که بازار کریپتو در سال جاری یک «پامپ و دامپ» واقعی بوده است. پامپ و دامپ یک استراتژی در بازار است که در آن سرمایه‌ گذاران مطرح و افراد مشهور وقتی قیمت‌ ها پایین باشد روی کالا و سهام سرمایه گذاری هنگفتی می ‌کنند و سپس به شدت تبلیغات انجام می‌ دهند و اغلب از اظهارات دروغین و گمراه کننده برای پیشبرد منافع خود استفاده می‌کنند، مثلاً این افراد با تبلیغات ادعا می ‌کنند که اکنون بهترین موقع برای خرید ارز است، دنبال ‌کنندگان که حرف آن‌ها را باور می ‌کنند به طور گسترده به خرید می‌ پردازند و این امر باعث افزایش تقاضا و بالا رفتن قیمت می ‌شود که اصطلاحاً «پامپ» نامیده می ‌شود. سپس هنگامی که «دامپ» رخ دهد، افرادی که این بازی را به راه انداخته‌ اند ارزها یا سهام خود را با بالاترین قیمت می‌فروشند، که این کار معمولا برای آنها سود زیادی به همراه دارد اما باعث می‌شود که ارزش همان کالا به سرعت پائین آمده و تعداد بیشماری از مردم ضرر کنند.

باید توجه داشت که بازار ارزدیجیتال بسیار مستعد استراتژی پامپ و دامپ است. برای در امان ماندن از این دام، باید از سرمایه گذاری کلان بر روی رمزارز‌ها خودداری کنید.

باید توجه داشت که شما نمی ‌توانید فقط به اولین خرید ارزهای دیجیتال خود در پنج سال پیش نگاه کرده و خوشحال باشید که سرمایه ‌گذاری موفقیت ‌آمیزی داشته ‌اید. در بازار رمز ارزها شما باید به کلیت توجه کنید، یعنی همه خریدهای خود را جمع ‌بندی کنید تا ببینید مجموعاً سود کرده ‌اید یا ضرر.


به گزارش سیناپرس، همانطور که در چارت های قیمتی در سال های گذشته مشخص است، قیمت بیت کوین به دلیل هیجانات ایجاد شده به دست سرمایه گذاران بزرگ تا محدوده هفتاد هزار دلار هم پیش روی کرده و سپس با فروش گسترده تا محدوده ۱۷ هزار دلار هم کاهش ارزش داشت .

با چنین شرایطی احتمال رسیدن مجدد قیمت بیت کوین به محدوده ۸ هزار دلار را نباید دوراز ذهن بدانیم . ایا هنوز فکر میکنیم که این خرید و فروش گسترده را معاملات خرد در بازار ایجاد کرده اند و اگر چنین فکر میکنید سخت در اشتباه هستید چون کنترل  قیمت بیت کوین و سایر رمز ارزها فقط با سرمایه گذاران بزرگ هست و بنابراین بهتر است سرمایه خود را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

گزارش: دکتر پوریا جهانبخشیان-  مدرس گروه بازرگانی و امور مالی دانشگاه دولتی قبرس
مشاور و تحلیل گر بانک سوییس کوت در بخش بازار سهام و فارکس
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا