رژیم پر کلسیم و پتاسیم از سنگ کلیه جلوگیری می کند

به گزارش سیناپرس، یک مشکل رایج مرتبط با کلیه ها، سنگ کلیه است. سنگ های کلیه توده های جامد یا کریستال های مواد معدنی و نمک هستند که در طول زمان در کلیه ها تجمع می یابند. آنها در نتیجه غلظت بیش از حد ادرار به گونه ای ایجاد می شوند که منجر به تبلور مواد معدنی موجود در آن می شود. این سنگ ها می توانند حالب ها را مسدود و در نتیجه جریان ادرار را مختل کنند. شرایط فوق، باعث تورم کلیه ها و دردناک شدن ادرار می شود.

اگر فردی یک بار سنگ کلیه را تجربه کند، احتمال عود آن تا پنج سال دیگر ۳۰ درصد است. برای جلوگیری از این امر، پزشکان اغلب تغییر رژیم غذایی را توصیه می کنند.

با این حال، پزشکان هنوز در مورد بهترین انتخاب رژیم غذایی برای بیمارانی که یک بار دچار سنگ کلیه می‌شوند، نسبت به بیمارانی که تجربه مکرر این بیماری را دارند، مطمئن نیستند. مطالعات برای کشف این موضوع ادامه داشته و به لطف تیم محققان در کلینیک مایو، به نظر می رسد اکنون پاسخی برای تغذیه مرتبط با سنگ کلیه وجود دارد.

بهترین رژیم غذایی برای کاهش میزان عود سنگ کلیه

پزشکان همیشه تغییرات رژیم غذایی را بر اساس عوامل مرتبط با اولین سنگ کلیه به جای یک مورد مکرر توصیه می کنند و در نتیجه این سیاست، احتمال عود زیاد است. به گزارش سیناپرس، این تیم با استفاده از پرسشنامه ای روی ۴۱۱ بیمار که برای اولین بار سنگ کلیه داشتند و به یک گروه دیگر متشکل از ۳۸۴ نفر – گروه کنترل – که بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ از کلینیک مایو در روچستر و فلوریدا بازدید کردند، ارتباط بین سنگ کلیه و رژیم غذایی را کشف کرده و توانستند مشخص کنند که رژیم های غذایی کم کلسیم و پتاسیم، مایعات، کافئین و فیتات با بروز اولین بار بیماری سنگ کلیه مرتبط هستند؛ همچنین مصرف کم مایعات کمتر از ۳۴۰۰ میلی لیتر (حدود نه لیوان) مایع در روز ، مصرف کم کافئین که منجر به حجم کم ادرار می شود که غلظت بالایی دارد، مصرف کم فیتات، یک آنتی اکسیدان موجود در غلات کامل و مغزها که مسئول جذب بیشتر کلسیم و دفع کلسیم از طریق ادرار است، با عود سنگ کلیه مرتبط است.

طی این مطالعه، ۷۳ نفر از بیمارانی که سنگ کلیه عود کننده را تجربه کردند، به طور متوسط 4.1 سال پس از پیگیری، دچار سنگ کلیه شدند. در تحقیقات بیشتر، مشخص شد که رژیم‌های غذایی با کلسیم و پتاسیم کم، نقش زیادی در ایجاد سنگ ‌های عودکننده دارند و این عامل اصلی تشکیل مجدد سنگ کلیه است.

به گزارش سیناپرس، در پایان مطالعه، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف روزانه یک رژیم غذایی حاوی حدود ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم نه تنها ممکن است به جلوگیری از سنگ کلیه برای اولین بار کمک کند، بلکه از سنگ های عود کننده نیز جلوگیری می کند. 

با این یافته، پزشکان اکنون می توانند از توصیه های رژیم غذایی برای جلوگیری از عود سنگ کلیه در افرادی که یک بار آن را تجربه کرده اند، پشتیبانی. به گفته محققان، میوه ها و سبزیجات با محتوای کلسیم و پتاسیم بالا باید به رژیم غذایی افراد دارای سنگ کلیه اضافه شود. برخی از میوه های غنی از پتاسیم عبارتند از: موز، پرتقال، خربزه و زردآلو. سبزیجات غنی از پتاسیم عبارتند از قارچ، سیب زمینی، نخود و خیار.

در خاتمه باید اذعان داشت که شناسایی علت مشکل همیشه اولین قدم برای یافتن راه حل است. در این مطالعه، تیم محققان در کلینیک مایو فاکتور کلیدی پشت عود سنگ کلیه را کشف کردند و این کشف می تواند کمک زیادی به پیشگیری از آن کند.

به گزارش سیناپرس، این مطالعه همچنین راهی برای نوآوری‌های جدیدتر و بهتری ایجاد کرده است که می‌تواند به پیشگیری از سنگ کلیه حتی برای اولین بار در آینده کمک کند.

مترجم: زهرا همراز
منبع: gilmorehealth
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا