فضای سبز شهری بر سلامت روان زنان موثر است

به گزارش سیناپرس، بررسی های یک تحقیق انجام شده توسط مؤسسه علوم و فناوری محیطی دانشگاه اتونومای بارسلونا نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض فضای سبز شهری منجر به مزایایی در سلامت روانی زنان می شود، اگرچه آن ها به دلایلی که عمدتاً به نگرانی های ایمنی مربوط می شود، کمتر احتمال دارد از این فضاهای سبز به طور مکرر استفاده کنند. 

این تحقیق، رابطه بین سلامت روان و قرار گرفتن در معرض فضاهای سبز شهری را با نگاهی عمیق تر به تفاوت های وابسته به جنسیت مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

نتایج مطالعه فوق نشان می دهند که تأثیرات فضای سبز شهری بر سلامت روان در زنان در مقایسه با مردان به طور نابرابر توزیع می شود. به گزارش سیناپرس، به طور خاص، این نتایج نشان می دهند که زنان از تماس با فضاهای سبز برای پیاده روی و اوقات فراغت بیشتر سود می برند، اما به طور کلی کمتر از مردان از آن ها استفاده می کنند. امری که می تواند به دلیل نگرانی های مربوط به ایمن بودن این مناطق شهری و همچنین هنجارهای جنسیتی و نقش های اجتماعی باشد.

به گفته محققان، یافته های این مطالعه را می توان با این واقعیت توضیح داد که کیفیت و ویژگی های این فضاهای سبز شهری برای زنان مانند مردان طراحی و برنامه ریزی نشده است.

تیم تحقیقاتی تأکید می‌کند که از منظر سیاست و برنامه‌ریزی، نیاز به اطمینان از برابری جنسیتی و عدالت بیشتر در زمینه فضاهای سبز وجود دارد. به گزارش سیناپرس، بنابراین آن ها از برنامه ریزان و طراحان پارک می خواهند تا با توجه به خواست ساکنان زن و همچنین کودکان، فضاهای سبز جدید را با دقت بیشتری طرح ریزی و اجرا کنند.

به گفته آن ها، برنامه‌ریزی جدید باید شامل طرح‌هایی برای ویژگی‌های تفریحی، طبیعی و ایمنی باشد که به‌ویژه به نیازها و ترجیحات فردی و مسائل اجتماعی-فرهنگی زنان پاسخ دهد. 

آن ها اظهار داشته اند: به عنوان مثال، پرداختن به نشانه های محیطی و اجتماعی در پارک ها از طریق نگهداری و طراحی بهتر می تواند به کاهش برخی از مهم ترین مسائل ایمنی برای زنان کمک کند. علاوه بر این، طراحان و برنامه‌ریزان می‌توانند مسیرهای آسانی را برای کالسکه‌ها و زمین‌های بازی برای کودکان اضافه کنند تا هم کودکان و هم والدین آن ها بتوانند همزمان از فضای سبز شهری بهره ببرند. 

این مطالعه همچنین تاکید می کند که ادبیات علمی موجود به اندازه کافی از اصطلاحات مربوط به جنسیت و ارتباط آن با پیامدهای سلامت روان در یک محیط سبز شهری استفاده نمی کند. آن ها معتقدند که مطالعات آینده نیاز به تجزیه و تحلیل عمیق تفاوت‌های جنسیتی و اجتماعی مرتبط با سلامت روان و سبزی شهر و استفاده از اصطلاحات مناسب برای آن دارد تا به درستی ویژگی‌ها و کاربردهای فضای سبز را با پیامدهای سلامت روان و مسیرهای آن مرتبط نمایند.

به گزارش سیناپرس، این یافته های پژوهشی در مجله علمی Health and Place منتشر شده اند.

ترجمه: محمدرضا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا