تقویت هویت ملی با ساخت محصولات خلاقانه هنری

به گزارش سیناپرس، تهران پس از یک دهه وقفه میزبان دهمین اجلاس رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با شعار «دیپلماسی فرهنگی دانش‌بنیان، همگرا، صادرات فرهنگی» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است؛ در این اجلاس رایزنان فرهنگی از 60 کشور جهانی حضور دارند. در حاشیه این اجلاس نمایشگاه محصولات فرهنگی صادرات محور برپا شده است. برپایی چنین نمایشگاهی فرصتی را برای شرکت های خلاق، نوآور و فناور فراهم کرده است تا دستاوردهای فرهنگی و فناورانه خودشان را در معرض دید رایزنان فرهنگی قرار دهند و محصولات خود را معرفی کنند.

شرکت های خلاق و فناور مستقر در پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق نیز در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند.

سوده صوفی، مدیر برنامه ریزی توسعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: یکی از اهداف اصلی پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق توسعه بازارهای صادراتی شرکت های خلاق است؛ ما در این پارک به دنبال برقراری ارتباطات جدید هستیم تا محصولات هنری شرکت های فعال در حوزه هنری در بازارهای خارجی به فروش برسند.

وی افزود: این نمایشگاه به دلیل حضور رایزنان فرهنگی تمام دنیا از اهمیت زیادی برخوردار است از اینرو حضور شرکت های پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع خلاق نیز( که رویکردی خلاقانه و نوآورانه در حوزه صنایع فرهنگی و فناوری های نرم دارند) در این نمایشگاه به منظور شناسایی و معرفی محصولات شان اهمیت دارد.

وی عنوان کرد: هم اکنون شرکت های وابسته به این پارک که در حوزه های بسته بندی، مالکیت فکری، کاتولوگ هوشمند، بازی، سوزن دوزی، فرش، گلیم ومجسمه سازی فعال هستند در این نمایشگاه حضور پیدا کرده اند و محصولات فرهنگی و نوآورانه خود را ارائه داده اند.

وی تصریح کرد: برپایی چنین نمایشگاهی شرایطی را برای ما ایجاد کرده است تا نقاط ضعف و قدرت خود را شناسایی کنیم. قطعا با رفع این مشکلات در نمایشگاه های آتی حضوری پر رنگ تر و قوی تر خواهیم داشت.

از حذف آفلاتوکسین تا مرگ سلول های سرطانی

در این نمایشگاه چند شرکت از سازمان انرژی اتمی نیز حضور یافته و دستاوردهای فناورانه خود را معرفی کرده اند. از جمله این دستاوردها می توان به "سامانه پلاسمای سرد" اشاره کرد که توان حذف آفلاتوکسین از پسته و سایر محصولات کشاورزی در حد مجاز را دارد؛ وجود سم آفلاتوکسین در محصولات خشکبار کشور نه تنها باعث کاهش ارزش غذایی و کیفیت محصولات شده بلکه یکی از عوامل ایجاد سرطان نیز به شمار می رود.

پسته یکی از محصولات کشاورزی استراتژیک ایران است که در موارد متعددی به علت وجود آفلاتوکسین بالاتر از حد مجاز، از مقاصد صادرات برگشت داده شده یا به قیمت بسیار پایین تر به فروش می رسد. زیست سازگاری، مقرون به صرفه بودن، افزایش ماندگاری محصولات در انبارها، به حداقل رسیدن امکان آلودگی مجدد، افزایش صادرات محصول و سودآوری بالاتر از جمله مزایای این طرح است.

سامانه جت پلاسمای سرد نیز یکی دیگر از محصولاتی است که توسط پژوهشگران این سازمان تولید شده و هم اکنون آماده انجام تست های بالینی، تولید نمونه تجاری و عرضه به بازارهای داخلی و جهانی است. اساس کار این دستگاه به نحوی است که با ایجاد مرگ سلولی از رشد سلول های سرطانی بدون آسیب رساندن به سلول های سالم جلوگیری می کند. این دستگاه قابل حمل بوده و نیاز به امکانات جانبی پیچیده ای ندارد و می تواند به تولید انبوه برسد بنابراین روش و ابزار ارائه شده می تواند در تمام مراکز درمانی و بیمارستان ها برای درمان سرطان هایی مانند سینه، پوست، پروستات، تومورهای بدخیم مغزی و …. جایگزین روش های متداول فعلی شود.

سامانه پرتودهی گامای تهران نیز از دیگر محصولاتی است که توسط محققان این مجموعه طراحی و تولید شده است؛ در سیستم پرتو دهی این سامانه محصولات در کارتن هایی قرار داده شده و توسط نوار نقاله به اتاق پرتودهی هدایت می شوند. کارتن های حاوی محصول در ایستگاه بارگیری به قفسه های حامل وارد شده و در چهار سطح در مسیر مشخص به دور چشمه گاما (کبالت-60) گردش کرده و مورد پرتودهی قرار می گیرند. سامانه پرتودهی گامای تهران، در حداکثر ظرفیت چشمه گامای خود قابلیت پرتو دهی سالیانه 400 هزار عدد کارتن محصولات پزشکی با دز بالا و 600 هزار عدد کارتن محصولات غذایی با دز پایین را داراست.

تقویت هویت ملی و فرهنگی با ساخت پازل های سه بعدی

یکی دیگر از شرکت های خلاق شناخته شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نمایشگاه حضور دارند. محققان این شرکت موفق به تولید پازل های سه بعدی بناهای تاریخی شده اند.

محمد طاهر کریمی، یکی از اعضای این شرکت خلاق به سیناپرس گفت: این طرح با هدف تولید محصولات فرهنگی- آموزشی به منظور"تقویت هویت ملی و فرهنگی در کودکان و نوجوانان" ، "معرفی اماکن تاریخی و فرهنگ و تمدن ایران به جهانیان" و همچنین "جذب گردشگران" اجرایی شده است.

وی به اهمیت اجرای این طرح پرداخت و اظهارداشت: اکنون ایران دارای فرهنگ غنی است اما برای تبدیل این فرهنگ به نسل جوان نیاز به انجام یک سری اقدامات داریم. ما در این شرکت با ساخت پازل های سه بعدی بناهای تاریخی سعی کرده ایم بستری مناسب برای شناخت فرهنگ ایرانی ایجاد کنیم. این شرکت از سال 1389 فعالیتش را با ساخت پازل سه بعدی عالی قاپو، چهل ستون، منار جنبان آغاز کرده و اکنون نیز پازل 89 بنای ایرانی را تولید کرده و 40 محصول را هم به مرحله تجاری سازی رسانده است.

به گفته وی، در حال حاضر برای این محصولات بسته بندی اختصاصی، نقشه و CD طراحی کرده ایم و آماده ارائه آنها به بازار و فروشگاه ها هستیم.

وی بیان کرد: اکنون کشورهای دیگر برای انتقال فرهنگ شان از این نوع محصولات استفاده می کنند زیرا انتقال فرهنگ تنها با گفتار امکان پذیر نیست. کودکان با ساخت این پازل ها به صورت شفاهی با فرهنگ کشور کشورمان آشنا می شوند. نقوش اسلامی و بناهای تاریخی سوالات زیادی در ذهن کودکان ایجاد می کند بنابراین آنها تشویق می شوند بیشتر با فرهنگ ایران آشنایی پیدا کنند.  

عرضه صنایع دستی استان سمنان با مهر اصالت یونسکو

در این نمایشگاه صنایع دستی و آثار فرهنگی استان سمنان نیز در معرض نمایش قرار گرفته است. علیرضا گودرزی، کارشناس گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان در این خصوص به سیناپرس گفت: هدف از حضور در این نمایشگاه معرفی جاذبه های گردشگری و تاریخی و شناسایی آثار صنایع دستی هنرمندان استان سمنان است.

وی افزود: استان سمنان از جمله استان هایی است که آثار تاریخی و فرهنگی زیادی دارد. این استان در مسیر جاده ابریشم واقع شده به همین دلیل کاروانسرها( مانند کاروانسرای میاندشت)، آب انبارها، مساجد و آثار تاریخی زیادی دارد.همچنین این استان از تنوع اقلیمی فراوانی برخوردار است. این استان به علت داشتن جنگل، کوهستان و کویر، جاذبه های گردشگری زیادی برای گردشگران دارد. گردشگران می توانند از این اقلیم‌های متفاوت لذت ببرند و بازدیدی از آثار تاریخی و صنایع فرهنگی هنرمندان این استان داشته باشند.

وی اظهارداشت: اکنون هنرمندان زیادی در استان سمنان در زمینه سفالگری و صنایع دستی مانند گلیم بافی، جاجیم بافی، گلیچ بافی فعال بوده و آثار زیبایی خلق کرده اند؛ در حال حاضر بسیاری از این محصولات مهر اصالت یونسکو را دارند بنابراین عیار کار این هنرمندان بسیار بالاست و گردشگران می توانند با کار هنرمندان این استان آشنا شوند.

گسترش علم نجوم با استناد به آیات قرآنی

یکی از شرکت های خلاق در عرصه نجوم نیز در این نمایشگاه محصولاتی ویژه کودکان و نوجوانان ارائه داده است. مقداد باقری، یکی از کارشناسان این شرکت خلاق به سیناپرس گفت: یکی از مجموعه کارهای این شرکت طراحی و تولید کتاب های نجوم ویژه کودکان است. اکنون برای این کتاب ها نرم افزاری تعبیه شده است که به صورت رایگان از اپلیکیشن بازار قابل دانلود است. کودکان با استفاده از این نرم افزار به صورت عملی با مطالب نجوم آشنایی بیشتری پیدا می کنند. عنوان یکی از این کتاب ها خانواده خورشید است. در این کتاب کودک بیشتر با خورشید و سیارات منظومه شمسی آشنا می شود.  

وی افزود: کتاب دیگر نیز نشانه های آفرینش نام دارد. اپلیکیشن این کتاب نیز قابل دانلود است. در این کتاب بر اساس آیات قرآن کودکان با نحوه پیدایش و شکل گیری زمین، جو زمین و همچنین جریان آب و …. آشنا می شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس آیات قرآن کتابی نیز در زمینه زمینه نجوم برای بزرگسالان طراحی و تولید شده است. در مجموع هدف اصلی ما برای حضور در این نمایشگاه، گسترش علم نجوم و رصدهای نجومی است.

گردآوری اشعاری مربوط به آیات قرآنی

در این نمایشگاه یکی از موسسات واقع در استان اصفهان با همکاری و مساعدت مرکز تحقیقات رایانه حوزه علمیه اصفهان محصولی به نام آوای معرفت ارائه کرده است.

کچویی، یکی از کارشناسان این موسسه به سیناپرس گفت: استاد حق شناس یکی از قاریان بین المللی است. او برای نخستین بار در ایران و جهان قرآن را به صورت تند خوانده است. سپس آوای او پس از ضبط، تهیه و تنظیم به بازار عرضه شده است. دکتر اسماعیل آذر نیز برای نخستین بار موفق شده است اشعار مربوط به آیات قرآنی را در چهار جلد گردآوری کند و به چاپ برساند.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا