زنبورها قیمت مواد غذایی را ثابت نگه می دارند

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه ریدینگ، داده‌های چندین سال را در مورد تأثیر ناشناخته گرده ‌افشان ها بر ثبات عملکرد محصولات کشاورزی تجزیه و تحلیل کردند. دانشمندان دریافتند که ۳۲ درصد تغییرات کمتری در عملکرد گیاهانی که زنبورها و سایر گرده افشان ها به آن ها سر می زنند نسبت به گیاهان دیگر وجود دارد.

این مطالعه نشان می ‌دهد که گرده‌ افشان ‌ها علی الخصوص زنبورها می ‌توانند به کاهش مشکلات عرضه و شوک ‌های بازار که باعث افزایش قیمت‌های جهانی می ‌شوند، با ثابت نگه داشتن منابع غذایی کمک کنند.

دکتر جیک بیشاپ (Jake Bishop) محقق علوم زراعی در دانشگاه ریدینگ که این مطالعه را رهبری کرد، گفت: یافته‌ های پژوهش های ما نشان می ‌دهد که حفظ گرده ‌افشان ها فواید مضاعف دارد که شامل کاهش نوسانات در منابع غذایی و همچنین افزایش منابع غذایی می شود. 

او افزود: تولید پایدار و قابل پیش بینی مواد غذایی مغذی برای کشاورزان و امنیت غذایی جهانی یک ضرورت است. ما در حال حاضر می بینیم که بی ثباتی یا شوک در سراسر سیستم غذایی می تواند منجر به افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی شود. این تحقیق دلیل دیگری را نشان می دهد که چرا زنبورها برای سیاره ما و بسیاری از خانواده هایی که در تلاش هستند خود را با غذای کافی، ایمن و مغذی تغذیه کنند، بسیار مهم هستند.

دکتر بیشاپ توضیح می دهد: گرده افشان ها در تولید محصولات میوه و سبزیجات اهمیت ویژه ای دارند. او می گوید، حدود نیمی از آزمایش‌هایی که انجام دادیم تأثیر جمعیت‌ های گرده ‌افشان واقعی را در مزارع واقعی آزمایش می ‌کردند، بنابراین نتایج ما مزایایی را که گرده ‌افشان‌ ها در حال حاضر ارائه می ‌کنند، نشان می ‌دهد. در حالی که مزایای گرده افشان ها برای عملکرد محصولات به خوبی شناخته شده است، تأثیر آنها بر پایداری محصول تا به حال به خوبی شناخته نشده بود.

به گفته محققان، تحقیقات جدید نتایج بیش از ۲۰۰ آزمایش قبلی را ترکیب کرد که عملکرد گیاهان زراعی را با و بدون گرده افشانی حشرات مقایسه کردند. این مطالعه بر روی سه گونه گیاهی مهم و معرف جهانی متمرکز بود که شامل باقلا، دانه روغنی کلزا و سیب می شد. این مطالعه اثرات گرده افشانی را بر ثبات عملکرد در گیاهان و مزارع جداگانه و همچنین در فضاهای بزرگتر آزمایش کرد. گرده افشانی حشرات به طور مداوم باعث می شود که عملکرد بین گل های یک گیاه، بین گیاهان منفرد، مناطق داخل مزرعه یا بین مزارع مشابه باشد.

تصور می ‌شود که اثر تثبیت ‌کننده گرده‌ افشانی به دلیل یک اثر سقفی باشد که به موجب آن افزایش عملکرد ناشی از گرده ‌افشانی حشرات به دلیل محدودیت‌های سایر منابعی که از رشد محصول حمایت می ‌کنند، به حد بالایی می ‌رسد. این موضوع یک خط پایه افزایش یافته و پایدارتر ایجاد می کند که در برابر آن نوسانات کمتری در عملکرد وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، افزایش قیمت کنونی مواد غذایی توسط طیفی از عوامل از جمله قیمت بالای نفت و کاهش توانایی اوکراین برای صادرات محصولاتش پس از تهاجم روسیه است. اوکراین بزرگترین صادرکننده روغن آفتابگردان در جهان است و حدود ۱۰ درصد از صادرات گندم جهان را تامین می کند. جهش قبلی قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ زمانی که قیمت محصولات غذایی عمده جهانی تقریباً دو برابر شد، تا حدی ناشی از کاهش تولید گندم بود که به میزان تقریبی ۴.۶ درصد در سطح جهانی کاهش یافت.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Ecology Letters منتشر شده است.

مترجم: امیرعلی خسروی زاده
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا