جهاددانشگاهی همیشه در حل مشکلات اساسی کشور مساله محور بوده است

معاون ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تقویت کسب و کارهای خصوصی دانش بنیان خبر داد و گفت: اگر ما بخواهیم شاهد یک رشد انفجاری در حوزه فناوری و اقتصاد فناوری باشیم، باید سرمایه های عامه مردم را وارد فناوری کنیم.

دکتر علیرضا خاکدامن، معاون ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اهمیت زیست بوم نوآوری اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: دلیل اصلی ایجاد زیست بوم نوآوری، ایجاد ساختاری در فرایند رشد کسب و کارها و ایده های فناورانه است؛ به عبارت دیگر کار اصلی زیست بوم ها ارائه راه حل های مختلف برای هر فناوری و کسب و کارهای مبتنی بر فناوری است.

رئیس گروه تولید، تجاری ‌سازی و بازار ستاد توسعه زیست فناوری افزود: در اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران، تاکید ما بیشتر بر فناوری است. کار اصلی این اکوسیستم ارائه راه حل های مختلف برای کسب و کارهای فناورانه در سطوح مختلف است یعنی اگر فردی ایده ای خامی دارد باید بتواند کار خودش را ارتقا دهد. اگر محققی نمونه ای ساخته است باید بتواند کارش را توسعه دهد یا اگر شخصی محصولی را تولید کرده است باید بتواند مجوزهای لازم را اخذ کند. اگر پژوهشگری هم مجوزها را دریافت کرده و در بازار است باید بتواند سهمش از بازار را افزایش دهد. شرکتی هم که اکنون در بازار سهم خوبی دارد باید بتواند صادرات داشته باشد.

دکترای مدیریت تکنولوژی اظهارداشت: باید به هر کدام از این افراد یک راه حل متناسب با وضعیت و شرایط شان در سطوح آمادگی فناوری و بازار پیشنهاد دهیم. اکوسیستم فناوری و نوآوری این راه حل ها را مبتنی بر ابزارهایی توسعه دهنده ارائه می دهد. در حال حاضر یکی از مهمترین ابزارهای ما در اکوسیستم فناوری و نوآوری شتاب دهنده ها هستند. شتاب دهنده ها در کنار طرح هایی که آمادگی فناوری پایینی دارند، قرار می گیرند و زیستگاه آنها را پوشش می دهند و همچنین زیرساخت های لازم را برای آنها فراهم می کنند. این زیرساخت اولیه، نقطه شروعی برای کسب و کارها می شود تا این افراد بتوانند سرمایه گذار جذب کنند یا وارد بازار شوند.

وی تصریح کرد: اکنون ستاد توسعه زیست فناوری، اکوسیستم فناورانه ای متشکل از" شتاب دهنده ها"، "شرکت های کوچک، متوسط و بزرگ"، "هلدینگ ها"، "نهادهای عمومی کشور"، "صندوق های سرمایه گذاری"، "صندوق نوآوری و شکوفایی"، "سازمان بورس"، "سازمان های رگولاتور" و" وزارت خانه های مختلف" به وجود آورده است و این حوزه ها را مدیریت می کند تا همه اعضای این اکوسیستم در راستای رشد بیوتکنولوژی نقش ایفا کنند.

رفع نیازهای جامعه با کمک نخبگان

به گفته وی، این ساختارها زیست بوم ها را پوشش می دهند و کمک می کنند تا نخبگان بتوانند از ظرفیت دانشی خودشان برای رفع نیازهای جامعه استفاده کنند و همچنین کسب و کاری فناورانه به وجود بیاورند.

معاون ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به سیناپرس گفت: جدا از بحث فرایند، ما اکنون در بحث موضوع نیز دو جهت گیری عمده در ستاد زیست فناوری داریم. نخست، جهت گیری ما به سمت محصولاتی است که ارزبری دارند؛ یعنی محصولاتی که اکنون بازار آنها موجود است اما نمی توانیم آنها را در کشور تولید کنیم. مد نظر ما بیشتر فناوری های بالایی هستند که بتوانند به کمک ابزار دانش با محصولات خارجی رقابت کنند و کالاهای رقابت پذیری به وجود بیاوریم.

وی عنوان کرد: جهت گیری و استراتژی ما، افزایش بهره وری در زنجیره های ارزش است یعنی ما در هر کسب و کار فناورانه و غیر فناورانه، زنجیره های ارزشی داریم که مبتنی بر آن محصول شکل می گیرد. کار فناوری این است که در نقاط خاصی از زنجیره ارزش ها بنشیند و بهره وری و کارایی را افزایش و هزینه ها را کاهش دهد. جهت گیری دوم مان این است که محصولات مورد حمایت در اکوسیستم ها با توانمندی های تیم فناور و شرکت های دانش بنیان، در بازار اقتصادی نقش موثرتری پیدا کنند.

ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه فناوری

خاکدامن خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی با داشتن سبقه طولانی در حل مشکلات اساسی کشور از همان ابتدا مساله محور بوده و موضوع ها و چالش های کشور را برطرف کرده است. از سوی دیگر جهاددانشگاهی به دلیل زیرساخت های انسانی و فیزیکی که طی سال های مختلف ایجاد کرده است، می تواند طرح های مختلف را مورد حمایت قرار دهد. همچنین جهاددانشگاهی مدیران خوبی نیز دارد. رئیس جدید جهاددانشگاهی نیز انسان بسیار خوش فکر و طراح خوبی است که می تواند از ظرفیت های افراد و دانشمندان مختلف برای رفع نیازهای جامعه استفاده کند.

وی تصریح کرد: ما در معاونت علمی ریاست جمهوری مدلی تعریف کرده ایم که طبق آن مدل سعی می کنیم کسب و کارهای خصوصی دانش بنیان را تقویت کنیم زیرا ارزش اقتصادی از فناوری زمانی حاصل می شود که بخش خصوصی بتواند در توسعه فناوری سرمایه گذاری کند. اکنون جهاددانشگاهی سبقه دولتی دارد از اینرو ما هرچقدر بتوانیم در مدل های مختلف این توان دولتی را به سمت بخش خصوصی ببریم که شرکت های قدرتمندی به وجود بیایند و این دانش از جهاددانشگاهی به سمت حوزه های کسب و کار مبتنی بر سرمایه گذاری بخش خصوصی سرازیر شود، شاهد رشد انفجاری خواهیم بود.

وی تاکید کرد: دستاوردهای بخش دولتی طی سال های گذشته کم نبوده و متخصصان مختلفی در این زمینه تربیت شده و محصولات گوناگونی نیز تولید شده و در اختیار جامعه قرار گرفته است اما اگر ما بخواهیم شاهد یک رشد انفجاری در حوزه فناوری و اقتصاد فناوری باشیم، باید سرمایه های عامه مردم را وارد فناوری کنیم که این مساله مکانیزم های مختلفی را می طلبد. اکنون ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری در تلاش است با همکاری جهاددانشگاهی این مکانیزم را ایجاد کند.

وی در پایان به سیناپرس گفت: اکنون مدل های مختلفی از همکاری شرکت های دانش بنیان و هلدینگ های بزرگ با مجموعه جهاد دانشگاهی در اجرای پروژه های خاص در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار می گیرند. همچنین دانشجویان و اساتید جهاددانشگاهی را نیز برای ایجاد شرکت های دانش بنیان ترغیب و تشویق می کنیم تا آنها  بتوانند با یک مکانیزم حقوقی از ایجاد آن شرکت منتفع شوند. این نوع مدل ها نهایتا به بحث شکل گیری سرمایه های خصوصی در اقتصاد دانش بنیان کمک و ما را برای رشد انفجاری آماده می کند.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا