گیاهان آسپرین مخصوص به خود را تولید می‌کنند

به گزارش سیناپرس اردبیل، دانشمندان برای این پروژه چگونگی تنظیم تولید اسید سالیسیلیک توسط گیاهان را تجزیه و تحلیل کردند. به طور خاص، یک گیاه مدل به نام Arabidopsis مورد مطالعه قرار گرفت.  همانطور که گفته شد، تیم تحقیقاتی می‌خواهد یافته‌های خود را در مورد پاسخ‌های استرس در سلول‌های این گیاه در بسیاری از گونه‌های گیاهی دیگر، از جمله انواعی که برای غذا رشد می‌کنند، اعمال کنند.

جین ژنگ وانگ، نویسنده مطالعه اول، متخصص ژنتیک گیاهان UCR، در بیانیه ای می گوید: «ما دوست داریم بتوانیم از دانش به دست آمده برای بهبود مقاومت محصول استفاده کنیم».  استرس محیطی در تمام موجودات زنده باعث تشکیل گونه های فعال اکسیژن (ROS) می شود. باید بدانیم تفاوت بین دارو و سم اغلب به دوز برمی گردد.  در سطوح پایین، ROS یک عملکرد مهم در سلول های گیاهی انجام می دهد.

وانگ توضیح می‌دهد: «در سطوح غیر کشنده، ROS مانند یک تماس اضطراری برای اقدام است که تولید هورمون‌های محافظ مانند اسید سالیسیلیک را امکان‌پذیر می‌کند». ROS یک شمشیر دو لبه است. این تجزیه و تحلیل نشان داد که گرما، نور خورشید و خشکسالی همگی باعث می شوند که دستگاه قند در سلول های گیاهی یک مولکول هشدار اولیه به نام MEcPP تولید کند.

با حرکت رو به جلو، تیم تحقیقاتی بر این باور است که یادگیری بیشتر در مورد MEcPP، که در موجوداتی مانند باکتری ها و انگل های مالاریا نیز تولید می شود، بسیار مهم است.  تجمع MEcPP در گیاهان می تواند باعث تولید اسید سالیسیلیک شود و متعاقبا زنجیره ای از اقدامات محافظتی را در سلول ها آغاز کند. ویلهلمینا ون دی ون، نویسنده اولین مطالعه، زیست شناس گیاهی UCR، خاطرنشان می کند که گیاهان مانند ما از مسکن برای دردها استفاده می کنند. اسید سالیسیلیک از کلروپلاست‌های گیاهان محافظت می‌کند، که محل فتوسنتز است. کتایون دهش، نویسنده ارشد این مطالعه، اظهار داشت: «از آنجایی که اسید سالیسیلیک به گیاهان کمک می‌کند تا در برابر استرس‌هایی که با تغییرات آب و هوایی رایج‌تر می‌شوند، مقاومت کنند، توانایی افزایش توانایی گیاهان برای تولید آن نشان‌دهنده گامی رو به جلو در به چالش کشیدن تأثیرات تغییرات آب و هوایی بر زندگی روزمره است».

اگیاهان با جداسازی دی اکسید کربن هوای ما را تمیز می کنند، به ما سایه می دهند و زیستگاه حیوانات متعددی را فراهم می کنند.  مزایای افزایش بقای آن‌ها بسیار مهم است.
 این مطالعه در Science Advances منتشر شده است.

منبع: study find