سزارین چه تاثیرات منفی برای مادران دارد؟

به گزارش سیناپرس، مطالعه ‌ای که توسط دکتر نذیر لون (Nazir Lone) در دانشگاه ادینبورگ انجام شد، نشان می ‌دهد که شیوع فزاینده این عوامل خطر می ‌تواند باعث توقف دهه‌ها پیشرفت در کاهش مرگ و میر مادران شود. 

به گفته پژوهشگران، در حال حاضر تعداد زنانی که در دوران بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند به پایین ترین حد خود رسیده است. در نتیجه، ترکیبی از شاخص ‌های فردی مختلف از بیماری یا عوارض پس از زایمان مادران تا صد برابر بیشتر از مرگ مادران افزایش یافته و مداخلاتی که می ‌تواند بر این شاخص ‌ها تأثیر بگذارد، فرصت‌ هایی برای کاهش عوارض و مرگ ‌و میر فراهم می ‌کند.

در این مطالعه، محققان معیارهایی از عوارض شدید پس از بارداری را در طی ۱۴ سال در اسکاتلند تجزیه و تحلیل کردند. در این آمارها ۷۶۲ هزار و ۹۱۸ حاملگی وجود داشت که ۷۹۴۷ مورد عوارض شدید پس از بارداری را ثبت کردند که سپسیس نفاس پس از زایمان با ۳۰ درصد شایع ترین موضوع بود. 

به گفته پزشکان، خطر ابتلا به عوارض شدید مادری برای زنان مسن بیشتر بود، به طوری که در زنان ۴۰ ساله، بیش از ۴۴ درصد احتمال خطر بیشتری وجود داشت و این مورد در زنان ۳۵ تا ۳۹ سال ۲۲ درصد بیشتر از زنان ۲۵ تا ۲۹ ساله بود. لازم به ذکر است که زنان با چاقی شدید ۳۲ درصد بیشتر از زنان دارای وزن طبیعی در معرض عوارض شدید مادری بودند.

در ادامه پژوهشگران اعلام کردند: احتمال ابتلا به عوارض شدید مادری در زنانی که حاملگی چند قلو داشتند ۲.۴ برابر زنانی بود که یک نوزاد دارند. همچنین زنانی که سزارین داشتند، ۵۲ درصد بیشتر از زنانی که سزارین نکرده بودند، در معرض عوارض شدید مادری بودند.

پژوهشگران می گویند: شیوع فزاینده این عوامل در مادران ممکن است کاهش تاریخی مرگ و میر مادران را متوقف کند و نیاز به مراقبت های بهداشتی را در دوران بارداری و زایمان افزایش دهد. محققان توضیح می دهند که یک چهارم از زنان باردار در زمان قبل از زایمان در سال ۲۰۲۱ مبتلا به چاقی بودند.

پزشکان به این نتیجه رسیدند: مشکلات شدید پس از بارداری با ۱۰ مورد از هر هزار بارداری در اسکاتلند همراه بود. این عوارض به طور مستقل با سن مادر، شاخص توده بدنی، سلامتی قبلی، سیگار کشیدن، سزارین و حاملگی چند قلو مرتبط بود. 
محققان معتقدند که فراوانی عوامل خطر شناسایی ‌شده در حال افزایش است و پزشکان خاطرنشان می ‌کنند که عواملی مانند چاقی و سزارین که قابل اصلاح هستند به مداخلات بهداشت عمومی در سطح جمعیت نیاز دارند و بعید است که به سرعت تغییر کنند. 

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران در پایان می افزایند: واقعیت امروز این است که پیچیدگی روزافزون نیازهای مراقبت های بهداشتی زنان در دوران بارداری به این معنی است که آنها ممکن است به مراقبت های بیشتری در دوران بارداری و زایمان نیاز داشته باشند.

این واقعیت که مرگ و میر مادران به جای افزایش، متوقف شده است، نشان دهنده خدمات بهتر پزشکی در دوران زایمان است. با این حال، مطالعات ممکن است به ما اجازه دهد تا سیستم ‌های بهتری برای شناسایی زنان در معرض خطر ابتلا به عوارض شدید پس از زایمان ایجاد کرده و مراقبت‌های شخصی ‌سازی ‌شده‌ تری را برای افرادی که در معرض خطر هستند، ارائه دهیم.

شرح کامل این پژوهش و یافته های آن در آخرین شماره مجله تخصصی Anesthesia منتشر شده است.

مترجم: لنا می آبادی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا