پیش بینی نحوه پاسخ دهی به درمان سرطان خون ممکن شد

به گزارش سیناپرس، محققان دانشکده پزشکی ایکان در مونت ساینای برای اولین بار ژن هایی را شناسایی کرده اند که پاسخ مناسب به درمان جدید برای سرطان خون که می تواند عوارض جانبی جدی برای برخی از بیماران داشته باشد را پیش بینی می کنند.

داروی سلینکسور، در درمان سرطان خون مولتیپل میلوما مورد استفاده قرار می گیرد، با این حال توانایی تشخیص بیمارانی که بیشترین فایده را از این درمان خواهند برد، تاکنون به درستی قابل دسترسی نبود است.  مولتیپل میلوما نوعی سرطان است که سلول ‌های پلاسما را تحت تأثیر قرار می ‌دهد و زمانی اتفاق می ‌افتد که یک سلول پلاسمای غیرطبیعی در مغز استخوان ایجاد شده و خیلی سریع خود را تکثیر ‌کند.

دانشمندان، توالی RNA تومورهای مولتیپل میلوما را در بیماران تحت درمان با سلینکسور تعیین کرده و امضای سه ژن فعال شده در بیمارانی که پاسخ مثبت به این درمان داشتند، را شناسایی کردند. 

آن ها می گویند: این امضا از نقش بالینی مهمی برخوردار است، چرا که می‌ تواند بیمارانی را که به احتمال زیاد از درمان با سلینکسور بهره می ‌برند، شناسایی کند. 

به گزارش سیناپرس، محققان، با تعیین توالی تومورهای حدود 100 بیمار مولتیپل میلوما که دارو را دریافت کرده بودند، سه ژن WNT10A، DUSP1 و ETV7 را شناسایی کردند. آن ها همچنین امضای این سه ژن را در بیماران مبتلا به سرطان مغز گلیوبلاستوما که به خوبی به سلینکسور پاسخ می دادند، پیدا کردند.

سلینکسور برای بیماران مولتیپل میلوما، که به سایر درمان ‌های تایید شده توسط FDA پاسخ نداده اند، نیز مفید است. با این حال، اکثر بیمارانی که این دارو را مصرف می ‌کنند، عوارض جانبی گاهی شدید، را تجربه می ‌کنند. به گزارش سیناپرس، بنابراین شناسایی بیمارانی که ممکن است به آن پاسخ مثبت ‌بدهند بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق در مجله JCO Precision Oncology منتشر شده اند.

ترجمه: سنا دلفیه
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا