پیش بینی فعالیت 20 درصدی شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی

به گزارش خبرگزاری سیناپرس، غلامحسین تقوی در 24 خرداد ماه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان همدان ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه کشاورزی نسبت به سایر استان ها دارد که سعی می شود از پیش بینی 20 درصدی فراتر برویم و 50 درصد فعالیت های شرکت های دانش بنیان را در حوزه کشاورزی داشته باشیم.

وی افزود: روش های سنتی در بخش کشاورزی دیگر پاسخگوی نیاز جامعه نبوده و باید به سمت هوشمند سازی پیش برویم که هوشمندسازی روند تولید نان از جمله این اقدامات محسوب می شود.

تقوی با بیان اینکه نام سال تحت عنوان تولید دانش بنیان نام گذاری شده، تصریح کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و قرارگیری استان همدان جزو پنج استان مواجهه با خشکسالی باید بر مبنای علم اقدام به تولید کنیم که این موضوع با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: برخی محصولات مقاوم به خشکسالی بوده و برخی نیز به طور نسبی کم آب بر هستند، بنابراین باید با توجه به شرایط فعلی از این نوع کاشت ها بهره مند شویم.

تقوی تاکید کرد: با توجه به شعار سال می توان از این فرصت استفاده کرد چرا که اگر به دنبال علمی بودن و مباحث دانش بنیان حرکت نکنیم امنیت غذایی کشور آسیب می بیند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  با بیان اینکه در مراکز تحقیقات کشاورزی گروه های مختلفی تشکیل شده، تا تولیدات دانش بنیان را داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر گلخانه ها در ظرفیت های مناسبی در حال تولید هستند که باید به سمت هوشمندسازی گلخانه ها پیش برویم و در حوزه تولیدات دامی می توان از مباحث دانش بنیان بهره مند شد.

تقوی با اشاره به افتتاح 29 طرح در هفته جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: 14 طرح در زمینه تولیدات گیاهی با 63 نفر اشتغال زایی، در حوزه تولیدات دامی 6 طرح با اشتغالزایی24 نفر، در حوزه شیلات 4 طرح با 12 نفر اشتغال و در بخش صنایع تبدیلی و کشاورزی 5 طرح با 73 نفر اشتغال زایی افتتاح می شود.

وی به مجموع سرمایه گذاری های انجام شده در افتتاح این طرح ها اشاره کرد و ادامه داد: یک هزار و 20 میلیارد ریال است که در هفته جاری افتتاح  خواهد شد و به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در مجموع 29 طرحی که افتتاح می شوند 172 نفر به صورت مستقیم اشتغال زایی داشته و به صورت غیر مستقیم نیز 500 نفر مشغول به کار می شوند و بهره مندی در سطح استانی و کشوری خواهد بود چرا که برخی از این طرح ها ملی است.

وی به قانون انتزع در جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: این طرح از زمستان سال گذشته به جهاد کشاورزی واگذار شده که استان همدان در این راستا به عنوان یکی از استانهای برتر محسوب می شود که تمامی این موارد با همکاری معاونت های مختلف مجموعه جهاد کشاورزی فراهم شده است و مجموعه کنترل و تنظیم بازار به خوبی انجام شده است.

تقوی با بیان اینکه  مردم دغدغه خرید مایحتاج کالاها را نداشتند، تصریح کرد: مردم تنها با گرانی مواجه بودند که این موضوع تنها شامل همدان نبوده و گرانی سراسری است.

وی با بیان اینکه ار زابتدای سالجاری تا کنون افزایش تولید 60 درصدی مرغ را داشتیم، تصریح کرد: خوشبختانه کمبودی در این زمینه وجود ندارد و در حال حاضر جوجه ریزی ها در مرغداری ها بیش از ظرفیت و تقاضای بازار بوده که به این ترتیب امر صادرات به سایر استان ها انجام می شود.

وی به عرضه گوشت قرمز در بازار اشاره کرد و گفت: در این خصوص هیچ نوع کمبودی نداریم و در بازار در دسترس همه قرار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی به وضعیت نهاده های دامی اشاره کرد و ادامه داد:  از 20 اردیبهشت ماه نهاده های دامی در بازار آزاد اعلام شد و تولید کنندگان با نرخ آزاد نهاده های دامی را تهیه می کنند.

تقوی به گشت اراضی کشاورزی اشاره کرد و ادامه داد: در ایام تعطیل و غیر تعطیل در حال ارائه خدمات هستند و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و برای آیندگان و تغذیه آینده کشور باید به حفظ و حراست از خاک و آب کنیم.

وی به تولید گندم، غلات و محصولات زارعی اشاره کرد و گفت:  میزان مصرف مورد نیاز صیفی، حبوباب، گندم، غلات و سایر محصولات زراعی متناسب با تقاضا بوده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی در کشور و استان ضایعات بخش کشاورزی است که رسانه ها باید در این زمینه ورود یابند.

تقوی گفت: بر اساس آمار موجود هر یک نفر در طول سال70 کیلوگرم ضایعات در بخش کشاورزی تولید می کند که این موضوع به بخش کشاورزی آسیب می رساند بنابراین تا حد امکان باید از میزان ضایعات بکاهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اذعان کرد: با توجه به گرانی نهاده ها باید تولیدگنندگان را مورد حمایت قرار دهیم که در این زمینه دولت بسته های حمایتی خوبی در نظر گرفته است و مرغداران نباید نگران باشند.

وی گفت: 40 درصد از پرسنل جهاد کشاورزی که یک هزار و 200 نفر در حال خدمت هستند و به این ترتیب 60 درصد پست های سازمان خالی هستند که برای به کارگیری نیرو نیازمند مجوز هستیم که در این راستا آزموش انجام شده اما تا کنون به کار گیری نشده اند.

وی به حضور بازرسان جهاد کشاورزی در نانوایی ها اشاره کرد و گفت: آردهایی که در اختیار نانوایی ها قرار داده می شود خارجی و با کیفیت است ، اما نانوایی ها به علت کم فروشی کیفیت نان را گاهش می دهند که در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد.

گزارش: زهرا فرامرزدوست

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا