رکورد شکنی هلیکوپتر ناسا در مریخ

به گزارش سیناپرس، طبق ویدئوی جدید ارسالی از پرواز ۲۵ هلیکوپتر نبوغ (Ingenuity)، طولانی ترین و سریع ترین پرواز این هلیکوپتر تا کنون ثبت شده است. در تاریخ ۸ آوریل، این هلیکوپتر با عبور از منطقه Séítah دهانه Jezero توانست با سرعت ۱۹ کیلومتر در ساعت و به مسافت ۷۰۴ متر پرواز کند.

تصاویر این پرواز توسط دوربین های این هلیکوپتر ثبت شده است که برای کمک به سیستم ناوبری خودران آن استفاده می شود.

رایانه های موجود در این هلیکوپتر با استفاده از دوربین های خود تصاویری را از سطح مریخ جمع آوری می کنند. این اطلاعات پردازش شده و به همراه فن آوری مبتنی بر حسگری به نام فاصله یاب لیزری، ارتفاع هلیکوپتر از سطح را اندازه گیری کرده و در نهایت از این داده ها برای تعیین موقعیت استفاده می شود. تصاویر سیاه و سفید جمع آوری شده توسط دوربین برای ایجاد این ویدئو در کنار هم قرار گرفته اند که نمای زیر هلیکوپتر را هنگام بلند شدن و پرواز نشان می دهد.

گفتنی است که در این ویدیو می توان سایه هلیکوپتر را هنگام حرکت در سطح مریخ مشاهده کرد.

این پرواز در مجموع بیش از ۱۶۰ ثانیه به طول انجامید و سرعت تصاویر پنج برابر افزایش یافت تا یک ویدیو ایجاد شود. در ادامه، تدی تزانتوس (Teddy Tzanetos) سرپرست تیم هلیکوپتر نبوغ ناسا گفت: برای رکوردشکنی این پرواز، دوربین را به سمت پایین هلیکوپتر قرار دادیم که صحنه های فوق العاده ای از سطح مریخ ثبت کرد.   

او افزود: هلیکوپتر نبوغ با ماندن در مریخ با چالش های فزاینده ای روبرو می شود. این وسیله در ابتدا برای انجام تنها پنج پرواز طراحی شده بود، اما به گفته آژانس فضایی، آنقدر موفق بوده که به پروازهای بیشتر ادامه داده و برای بیست و نهمین پرواز خود آماده می شود. با این حال، مشکلاتی برای آینده این هلیکوپتر وجود داشته و اکنون باید در فصل گرد و غبار مریخ نیز فعالیت کند.

با تغییر فصول در سیاره مریخ، میزان گرد و غبار در جو نیز تغییر می کند. اکنون در دهانه جزرو که هلیکوپتر در آن قرار دارد، میزان گرد و غبار در حال افزایش است. این امر باعث ایجاد مشکلاتی برای نبوغ می شود زیرا گرد و غبار می تواند پانل های خورشیدی آن را پوشانده و شارژ باتری های آن را دشوارتر کند. گرد و غبار بیشتر در جو همچنین به این معنی است که نور خورشید کمتری به پانل ها می رسد و مشکل را شدیدتر می کند.

به گزارش سیناپرس، مشکل گرد و غبار همچنان دردسر ساز خواهد بود. تیم نبوغ روشی را برای استفاده از انرژی کمتر در شب با استفاده از گرم کن ها برای مدت زمان کمتر امتحان کردند تا باتری ها بتوانند دوباره شارژ شده و هلیکوپتر دوباره پرواز کند.

این اتفاق به هلیکوپتر اجازه می دهد تا به کار خود ادامه دهد. گفتنی است که دمای پایین می تواند به سخت افزار این هلیکوپتر آسیب رسانده و خطرناک باشد. 

مترجم: فاطمه امینی
منبع: slashgear
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا