بررسی و بازسازی نحوه دقیق نشستن فضاپیما روی مریخ

به گزارش سیناپرس، مریخ همواره یک هدف مهم برای آژانس های فضایی، کاوشگرها و انجام یک ماموریت انسانی بالقوه محسوب می شده و طی دهه گذشته تلاش های زیادی برای اکتشاف مریخ صورت گرفته است.

با توجه به فراگیر شدن اکتشافات فضایی، شاهد اعزام مریخ نوردها و کاوشگران متعددی همچون کنجکاوی و استقامت به مریخ بودیم ولی هنوز یک سوال مهم در مطالعات سیاره سرخ این است که  چگونه باید روی مریخ فرود آمد؟».
به نظر می رسد، فرود فضاپیما روی مریخ تقریباً به همان روشی که در زمین انجام می شود بوده و البته باید در نظر داشت در ماموریت های انسانی، فرود روی یک سیاره به معنای فراهم کردن تدارکات بازگشت به مبدا است.

همانطور که در مورد مریخ نورد استقامت دیدیم، اولین کاری که یک فضاپیما هنگام فرود به سمت سطح سیاره مقصد باید انجام دهد، کاهش سرعت است. شکل فضاپیما، که بزرگترین بخش مقطع آن به سمت پایین است، به آن کمک می کند تا این کار را به خوبی انجام دهد. به گزارش سیناپرس، این قسمت از فضاپیما باید توسط یک سپر حرارتی محافظت شود. زیرا به طور معمول اصطکاک بین فضاپیما و جو تولید گرما می کند و این دقیقاً همان چیزی است که سپر های حرارتی برای محافظت از فضاپیما طراحی شده اند.

به گزارش سیناپرس، هنگامی که سرعت فضاپیما تا حدود ۱۶۱ کیلومتر در ساعت، کاهش پیدا کرده و لایه‌های بالایی جو را پشت سر گذاشت، باید برای فرود واقعی آماده شود. به طور عادی استفاده از یک چتر نجات در این مرحله مفید است. از آنجایی که مریخ فاقد دریا و آب های سطحی است، امکان فرود روی آب در آن وجود نداشته و حتی در صورت وجود دریا در این سیاره نیز تا زمانی که سکوهای ویژه فرود طراحی نشوند، فضاپیما امکان فرود روی آب را نخواهد داشت. به همین دلیل باید گزینه‌های دیگری برای فرود مریخ نورد ابداع می ‌شد.

اگر قصد داشته باشیم یک مریخ نورد کوچک یا متوسط را روی سطح سیاره سرخ پیاده کنیم، در ابتدا باید از طریق موشک های یکپارچه سازی با سیستم عامل و کیسه های هوا استفاده شود. در ادامه و در صورتی که با یک فرودگر بزرگ‌تر سروکار داشته باشیم، همان موشک‌ های یکپارچه سازی با سیستم عامل کار می‌ کنند ولی فقط این بار در ارتباط با پایه‌های فرود. 

به گزارش سیناپرس، باید توجه داشت که مریخ نوردهای بسیار سنگین به یک جت پک نیاز دارد که بتواند آن را روی کابل هایی که مستقیماً روی چرخ هایش قرار دارند پایین بیاورد.

در خاتمه گفتنی است همه این موارد در ظاهر ساده به نظر می رسد ولی در عمل اینطور نبوده و طراحی عملیات فرود روی مریخ نیازمند محاسبات دقیق و بسیار پیچیده ای بوده و باید مدت ها برای آن برنامه ریزی کرد.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: autoevolution
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا