مذهب و عبادت حال انسان را بهتر می کند به ویژه در پیری

به گزارش سیناپرس، دانشمندان دانشگاه بیلور در تگزاس داده‌های بیش از هزار پاسخ‌دهنده را که ۶۵ سال یا بیشتر داشتند تجزیه و تحلیل کرده و سعی کردند به بررسی یک سوال قدیمی بپردازند: آیا ایمان نقش فزاینده‌ای در احساس خوب ما با افزایش سن دارد؟

شرکت کنندگان در این مطالعات دارای اعتقادات مذهبی متفاوتی بودند. برخی از آنها مسیحی بوده، برخی قبلا مسیحی بودند و گروهی نیز به هیچ دینی وابسته نبودند. داده ‌های این تیم مطالعاتی نشان می ‌دهند که هر چه فردی بیشتر احساس دلبستگی به خدا ‌کند، تاثیر دعا بر سلامتی او بیشتر می‌ شود.
بلیک کنت، محقق ارشد این تیم تحقیقاتی در  رابطه با یافته های این مطالعات  می ‌گوید: آنچه که ما دریافتیم این است که دعا می‌تواند با کم و بیش افزایش سطح سلامت همراه باشد. این موضوع بسته به این مساله است که شما چگونه خدا را درک می ‌کنید.

محققان توضیح می دهند که ادراکات انسان از ذات خداوند بسیار متفاوت است. برای مثال، ممکن است یک نفر خدا را مهربان و صمیمی ببیند، در حالی که شخص دیگری ممکن است خدای خود را قدرتمند و انتقامجو دانسته و گروهی نیز خدا را حامی  و و دور از خود بدانند.

به گزارش سیناپرس، با این حال کنت به کسانی که معتقدند مذهب برای همه باید به یک شکل اعمال شود هشدار می دهد. او در این رابطه می گوید ممکن است برخی افراد روشی متفاوت برای دعا کردن داشته باشند و یا مستعد عبادت به نحوه ای که شما می پسندید نیستند. در این صورت فشار بر آن ها حتی ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی داشته باشند.به گزارش سیناپرس، این پژوهشگر در ادامه توضیحات خود می گوید: این تصور وجود دارد که دعا به طور طبیعی برای داشتن احساس بهتر ، مفید است. این موضوع ممکن است برای همه صدق نکند، زیرا چنین برداشتی فرض می ‌کند که خداوند پاسخگو و قابل اعتماد است. بسیاری از مردم خدا را این گونه تجربه نمی کنند.

حال این سوال مطرح می شود که چه کسی از دعا با خدای خود بیشترین سود را می برد؟ نویسندگان این مطالعه می گویند که سالمندانی که از کاهش سلامتی، تبعیض سنی، از دست دادن معاشرت، افزایش استرس و از دست دادن آزادی مالی رنج می برند، می توانند بیشترین بهبود و آرامش را از طریق دعا کردن کسب کنند.
در این میان باید توجه داشت که بسیاری از افراد مسن تر به دوره پایان زندگی خود به عنوان فرصتی برای جبران بی توجهی به معنویات نگاه کرده و می کوشند به خدا نزدیک شوند.

به گزارش سیناپرس، کنت در پایان توضیحات خود می ‌گوید: احساس نزدیکی و قرابت با خدای دوست ‌داشتنی و حامی که قادر مطلق و دانای کل است، ممکن است برای افرادی که به پایان عمرشان نزدیک می ‌شوند، حس عمیقی از آسایش، اطمینان و انعطاف ‌پذیری  ارائه دهد.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دتس آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Aging and Health منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان
منبع: studyfinds

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا