نجات مرجان های در خطر انقراض به کمک چاپگر سه بعدی

به گزارش سیناپرس، تیمی از محققان به سرپرستی  ناتالی لوی، موفق به ابداع روشی برای احیای مرجان های دریایی شدند که بر اساس آن این مرجان ها با کمک چاپگرهای سه بعدی ساخته می شوند.

مرجان ها را اغلب جنگل های بارانی دریا می نامند. آنها زیستگاه تعدادی از موجودات از کوچکترین موجودات، مانند بی مهرگان کوچکی تا گونه های بزرگ ماهی هستند. این مرجان ها بسیار مهم هستند و زندگی موجودات مختلف آبزی از جمله میکروب ها، حیوانات کوچک، و … به صخره های مرجانی بستگی دارد.

به گزارش سیناپرس، آنها برای جوامع ساحلی، معیشت انسان، اقتصاد و برای گردشگری بسیار مهم هستند. مرجان ها همچنین به شکستن امواج کمک می کنند تا جزایر و شهرهای ساحلی را فرسایش ندهند. همه ما به طور مستقیم یا غیرمستقیم، به نوعی از مرجان ها سود می بریم.
متاسفانه اگر تمام مرجان‌ ها و اسفنج‌ های دریایی و سایرو چیزهای مختلفی که صخره‌ها را تشکیل می‌ دهند از بین ببرید، چیزی شبیه به یک تکه سنگ باقی می ‌ماند. این سنگ ها تقریباً نوعی زیربنا هستند که در اقیانوس قرار دارد. اما وقتی مرجان ها و دیگر موجودات صخره ساز روی این زیربنا مستقر می شوند رشد کرده و شروع به ساختن و تشکیل صخره می کنند.
صخره های مصنوعی موجود در تکرار پیچیدگی زیستگاه های مرجانی و میزبانی از گونه های صخره ای که آینه محیط های طبیعی هستند مشکل دارند. کاری که ما در تحقیق خود انجام می دهیم اساساً استخراج ویژگی های اصلی یک صخره با استفاده از تصویربرداری و مدل سازی سه بعدی است. به گزارش سیناپرس، تصور کنید که اگر یک پتو را روی صخره بیندازید، شکل پتو را خواهید دید. ما اساساً این شکل را می گیریم و از آن تقلید می کنیم.

تیم پژوهشی فوق، هزاران تصویر از زیر آب گرفته و آنها را در نرم افزار تصویربرداری به هم چسبانده اند تا یک مدل بسازند. این مدل یک مدل کامپیوتری واقع گرایانه دقیق از صخره است. 

ناتالی لوی  در این رابطه توضیح داد:‌ما با یک تیم طراحی و چاپ سه بعدی از موسسه فناوری  Technion –   همکاری کردیم تا اطلاعات را ترجمه کرده و در نرم افزار طراحی به کمک رایانه قرار دهیم که سپس توسط چاپگر سه بعدی قابل خواندن است. چاپگر اساساً هر طرحی را که به آن می دهیم تفسیر کرده و سعی می کند همان پیچیدگی و جزئیات طرحی را ایجاد کند که ما به آن داده ایم.

به گزارش سیناپرس،  این محقق زیست شناسی دریایی در خاتمه توضیحاتش افزود:‌در این پروژه ما از خاک رس سفالی استفاده می کنیم که با حرارت دیدن در کوره، سرامیک می شود. هنگامی که این سفال در کوره پخته می شود، تخلخل خود را حفظ می کند، که این ویژگی برای ساختار زیر آب بسیار مهم است و خواصی مشابه اسکلت مرجانی واقعی دارد.

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: sciencefocus
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا