تلاش ناموفق برای باز کردن اتاق های مخفی تاج محل

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر نظریه ای مطرح شده است که بر اساس آن برخی افراد معتقد هستند تاج محل، این یادبود جاودانه معماری جهان در اصل یک معبد شیوا بود تا زمانی که مغول ها آمدند و آن را تخریب کرده و این بنا را به جایش ساختند.

بر اساس متون تاریخی، معبد موسوم به شری پادمانا بها سوامی (Sree Padmanabhaswamy)  در تری واندروم (Trivandrum) دارای اتاق‌ های مخفی در بسته ای بود که هیچکس از ترس جرات باز کردن درها را نداشت.

اعتقاد عمومی بر این بود که مارهای بزرگی از گنجینه های آنجا محافظت می کنند. طی دهه های گذشته بالاخره قانون پیروز شده و درهای یک اطاق باز شد. به گزارش سیناپرس، بررسی باستان شناسان نشان داد هیچ ماری در این محل وجود نداشت، اما چندین تن طلا، کیسه های پر از الماس، سکه های طلا و جواهرات زیادی در این محل کشف و توسط دولت هندوستان تصرف شد.

از نظر تاریخی ارتباط بین تاج محل و معبد شری پادمانا بها سوامی ارتباطی با یکدیگر ندارد. شاعران و مورخان، تاج محل را به عنوان نمادی از عشق شاه جهان به همسر محبوبش ممتاز محل می دانند که این عشق در قالب سازه ای با شکوه جاودانه شده است. 

به گزارش سیناپرس، داستان تاج محل و عشق شاه جهان به همسرش بسیار جالب است.  شاه جهان که توسط پسرش اورنگ زیب از سلطنت خلع و زندانی شده بود، در اتاق خود در قلعه آگرا می نشست و به این بنا نگاه کرده و قلبش از عشق به همسر محبوبش که در این محل دفن بود، سرشار می شد.

سرانجام چون وی در اثر کهولت سن دچار ضعف بینایی شد، تاج محل را به خوبی نمی دید و از سوی دیگر مجبور به خوابیدن در تخت بود. به گزارش سیناپرس، در این هنگام دخترانش به کمک او آمدند و یک آینه مخصوص در اتاق نصب کردند که به او کمک می کرد انعکاس تصویر تاج محل را ببیند. 

باید اشاره کرد که تاج محل یک شاهکار بزرگ معماری است و بودجه آن از خزانه امپراتوری تامین شد. این پول بیشتر صرف سنگ ها و دستمزد کارگران می شد. مصالح مورد استفاده برای ساخت تاج محل از سراسر هند و آسیا تهیه شده و از حدود ۱۰۰۰ فیل برای حمل مصالح ساختمانی آن استفاده شد.

به گزارش سیناپرس، طی سال های اخیر و حاشیه های پیش آمده باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان شده بود که خوشبختانه دادگاه هندوستان رای قاطعانه ای صادر کرد. هندوهای افراطی شاخه جوانان BJP در آیودیا  مدعی بودند که تاج محل روی یک معبد هندو قرار گرفته و این موضوع می توانست زمینه ساز اختلافاتی جدی شود.

این افراد از دادگاه می خواستند که به باز کردن ۲۲ اتاق بسته تاج محل کمک کند تا  حضور خدایان هندو را مشخص کند در حکم دادگاه عالی هند به صراحت عنوان شده است:‌

شما حق تحقیق و پژوهش دارید. بروید تحقیق کنید… کارشناسی ارشد و دکتری بخوانید و اگر مؤسسه ای به شما اجازه تحقیق در مورد چنین موضوعی را نداد، به ما مراجعه کنید.

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: newindianexpress

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا