شناسایی یک جزیره مخفی و ناشناخته در قطب جنوب

به گزارش سیناپرس، فروریختن صفحه های یخی در سواحل شرقی قطب جنوب نشان می دهد که یک خشکی کشف نشده در این منطقه وجود دارد. تصاویر ماهواره ای ثبت شده نشان دهنده  شکل زمینی هستند که ممکن است یک جزیره باشد.

باید توجه داشت که این اولین جزیره کشف شده در سواحل قطب جنوب نیست. متاسفانه طی چند سال گذشته مجموعه ای از جزایر در پی متلاشی شدن قفسه های یخی در امتداد خط ساحلی این قاره در تصاویر ماهواره ای ظاهر شده اند.

بر اساس گزارش های موجود، این جزیره در سه تصویر قابل مشاهده است که توسط ماهواره‌های لندست بین سال‌های ۱۹۸۹  تا ۲۰۲۲  گرفته شده است. به گزارش سیناپرس،دانشمندان تصور می ‌کنند در پی فروپاشی صفحات یخی در قطب جنوب، کوه‌های یخی بزرگ احتمالاً به این جزیره برخورد کرده‌اند، اما جزیره فوق توانسته است ثبات و شکل خود را حفظ کند.

گفتنی است که در حال حاضر اطلاعات موجود از این منطقه تنها بر اساس تصاویر ماهواره ای بوده و دانشمندان مطمئن نیستند که آیا زمین جامد زیر تپه برف و یخ قابل مشاهده در این تصویر وجود دارد یا خیر.

جان گیبسون، دانشمند بخش قطب جنوب استرالیا، طی پستی در رصدخانه زمین ناسا، درمورد کشف فوق گفت:  این پدیده تازه کشف شده بی شک شبیه جزایر یخی دیگر، مانند جزیره بومن  است. 

به گزارش سیناپرس، گیبسون تصور می ‌کند که این جزیره احتمالاً یک جزیره یخی بوده و در حقیقت یک کلاهک بزرگ و سنگین از یخ است که به ‌صورت جامد روی قله ‌ای زیر آب قرار دارد.

گیبسون این جزیره یخی را خود ماندگار نامید، به این معنی که برف و یخ انباشته شده در سطح جزیره، میزان ذوبی که در زیر آب رخ می دهد را متعادل می کند.به گزارش سیناپرس، اگر این تعادل با کاهش بارش برف مختل شود، جزیره یخی می تواند نازک شده و شناور شود. گیبسون در این رابطه گفت: اگر چه این جزیره بی نام، کمابیش دائمی محسوب می شود، اما ممکن است روزی از صخره زیرین خود جدا شود و به یک کوه یخ تبدیل شود.

ناسا می گوید: داده های ماهواره ای در دسامبر ۲۰۲۱  از سیستم ارتفاع سنج لیزری توپوگرافی پیشرفته  ATLAS  در ماهواره یخ، ابر و زمین ناسا نشان می دهد که حداقل بخشی از جزیره در حدود ۳۰ تا ۳۵ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد.

به گزارش سیناپرس، گزارش ناسا در این رابطه می گوید که متاسفانه اکثر قفسه ‌های یخی گلنزر و کانگر طی سال های اخیر از بین رفته‌ و در نهایت اوایل امسال فرو ریختند. و با فروپاشی بیشتر قفسه های یخی قطب جنوب به دلیل گرم شدن اقیانوس، تعداد بیشتری از این جزایر ممکن است ظاهر شوند.

کریستوفر شومان، از دانشگاه مریلند در بالتیمور، متخصص یخچال های قطبی مستقر در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، در این رابطه گفت: احتمالاً در سال های آینده به دلیل کوچک شدن یخ های قطبی شاهد کشف جزایر بیشتری از این دست خواهیم بود. بدیهی است که ویژگی ‌های این مناطق تازه کشف شده، برای ما جدید هستند، اما ما در حال حاضر افراد و ابزارهای بیشتری برای رصد و مطالعه حاشیه‌های قطب جنوب داریم. 

مترجم: نیروانا محمدحسینی
منبع: universetoday

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا