کرونا مستقیماً به نوع خاصی از سلول های کلیه آسیب می زند

به گزارش سیناپرس، هنگامی که کووید 19 در اوایل سال 2020 شروع به گسترش در سراسر جهان کرد، پزشکان می دانستند که این ویروس در درجه اول سلول های دستگاه تنفسی را هدف قرار خواهد داد. اما با شروع افزایش تعداد مبتلایان، پزشکان مشاهده کردند که تعداد زیادی از بیماران دچار آسیب های کلیوی شدند.

مهندسان زیست پزشکی و ویروس شناسان دانشگاه دوک واقع در کارولینای شمالی آمریکا می گویند مشاهده بیمارانی که پس از ابتلا به کووید 19 ناگهان دچار آسیب کلیوی شده و نیاز به دیالیز شدن داشتند، عجیب بود.

آن ها در پژوهشی در همین زمینه ابتدا آزمایش خود را با نسخه شبه ویروس SARS-CoV-2 انجام دادند و متوجه شدند که پروتئین اسپایک ویروس می ‌تواند مستقیماً به گیرنده‌ های متعدد روی سطح سلول‌ های موسوم به پودوسیت متصل شود. به گزارش سیناپرس، پودوسیت ها، نوع خاصی از سلول ‌های کلیه اند که به کنترل حذف سموم و مواد زائد از خون کمک می‌کنند.

آنها سپس مدل سلولی خود را با ویروس SARS-CoV-2 واقعی آزمایش کردند و دریافتند نسخه زنده ویروس نیز میل شدیدی به سلول‌ های پودوسیت دارد. به گزارش سیناپرس، در این تحقیق، هنگامی که ویروس فوق، سلول ها را آلوده کرد، توانست به پودوسیت ها آسیب رسانده و باعث شود ساختارهای بلند و انگشت مانند آن ها که به فیلتر کردن خون کمک می کند جمع شده و چروکیده شوند.

محققان اظهار داشته اند: فراتر از آسیب ساختاری، ما دیدیم که ویروس می تواند دستگاه سلولی پودوسیت ها را ربوده و ذرات ویروسی اضافی تولید کند که می توانند گسترش یابند و سلول های بیشتری را آلوده کنند.

به گفته آن ها، این کشف می تواند در توضیح این مسئله که چرا آسیب حاد کلیه یکی از عوارض اصلی مشاهده شده در بیماران مبتلا به کووید-19 شدید است، مفید واقع شود.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی فوق در مجله Frontiers in Cell and Developmental Biology منتشر شده اند.