افراد دارای سابقه ضعف سیستم ایمنی حتما دز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند

دکتر علی گل محمدی در این زمینه گفت: بر اساس آخرین دستورالعمل‌ وزارت بهداشت، افراد بالای ۱۸ سال دارای سابقه ضعف سیستم ایمنی می‌توانند یکی از واکسن‌های نوترکیب مانند اسپایکوژن، پاستوکووک پلاس و رازی کووپارس را به فاصله حداقل چهار ماه پس از نوبت سوم به عنوان نوبت چهارم دریافت کنند.

وی افزود: ملاک تشخیص ضعف سیستم ایمنی، ارایه گواهی از سوی پزشک متخصص است و اظهارنظر شخصی و شفاهی افراد مورد قبول نیست.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: تعریف ضعف سیستم ایمنی بر اساس سند کشوری گسترش واکسیناسیون کرونا شامل نقایص اولیه سیستم ایمنی، بیماری‌های خاص مانند سرطان تحت درمان با شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، بیماران پیوند عضو شده، بیماران دریافت کننده داروهای سرکوب کننده یا تضعیف کننده سیستم ایمنی، افراد اچ ‌آی وی مثبت و بیماران تحت درمان با دیالیز هستند.

گل محمدی درباره امکان تزریق دز چهارم و پنجم واکسن کووید ۱۹ برای متقاضیان سفر بین‌المللی، تصریح کرد: افرادی که که سه نوبت از واکسن‌های موجود در کشور را دریافت کرده و به علت الزامات سفر باید یک یا دو نوبت واکسن دیگر را تزریق کنند، با اخذ رضایت کتبی و آگاهانه و ارایه مدارک سفر می‌توانند دز چهارم و پنجم را از واکسن‌های مورد تأیید کشور مقصد دریافت کنند.

وی همچنین گفت: در این شرایط فاصله دز سوم و چهارم حداقل یک ماه و فاصله توصیه شده بین دز چهارم و پنجم ترجیحاً سه ماه است که در صورت اضطرار سفر، می‌تواند به حداقل یک ماه کاهش پیدا کند.

مدیر گروه تخصصی پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی ایران، تزریق نوبت چهارم واکسن کرونا در مراکز تجمعی واکسیناسیون تحت پوشش این دانشگاه در حال انجام است.

 براساس آخرین آمار وزارت بهداشت: تاکنون ۶۴ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۲۷۵ نفر دُز اول، ۵۷ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۲۴۴ نفر دُز دوم و ۲۶ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۴۶۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۸ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۹۸۶ دُز رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا