اقیانوس های زمین مملو از ویروس های مرموز است

به گزارش سیناپرس، در مطالعه اخیر یک تیم بین المللی از محققان ده ها هزار نمونه آب اقیانوس را از سراسر این سیاره جمع آوری و تجزیه و تحلیل کرده و هزاران ویروس آر ان ای ناشناخته را کشف کردند. ویروس‌ های دی ان ای و ویروس ‌های آر ان ای یکی از دو دسته ویروس ‌هایی هستند که شامل ویروس SARS-CoV-2 که باعث بیماری کرونا می ‌شود، هستند.

دانشمندان در مورد ویروس های آر ان ای که از مولکول های RNA برای ماده ژنتیکی خود استفاده می کنند نسبت به ویروس های دی ان ای که بر این اساس از DNA برای ماده ژنتیکی خود استفاده می کنند، اطلاعات کمتری دارند. به این ترتیب، گروهی از محققان به سرپرستی متیو سالیوان (Matthew Sullivan) میکروبیولوژیست دانشگاه ایالتی اوهایو تصمیم گرفتند تا آنجایی که می توانند از اقیانوس ها نمونه جمع آوری کنند.

به گزارش سیناپرس،  متعاقباً، محققان ۵ هزار گونه ویروس RNA را کشف کردند که دانشمندان قبلاً از آنها اطلاعی نداشتند. سالیوان در بیانیه ‌ای توضیح داد: تنوع‌ های جدید بسیار زیادی در اقیانوس ها وجود دارد و یک شاخه کامل به نام تاراویریکوتا (Taraviricota) در سراسر اقیانوس‌ ها یافت شد که نشان می ‌دهد آنها از نظر اکولوژیکی مهم هستند.

اصطلاح تاراویریکوتا به شاخه ای اشاره دارد که دانشمندان مایلند برای فراوان ترین مجموعه گونه های تازه کشف شده خود ایجاد کنند. 

سالیوان افزود: ویروس‌های آر ان ای به وضوح در دنیای ما مهم هستند اما ما معمولاً فقط بخش کوچکی از آنها که به انسان‌ ها، گیاهان و حیوانات آسیب می ‌رسانند را مطالعه می ‌کنیم. ما می ‌خواستیم به طور سیستماتیک آنها را در مقیاس بسیار بزرگ مطالعه و یک محیط را کشف کنیم. 

در این مطالعه، دانشمندان تاکید کردند که کشف آنها چیزی فراتر از افزایش مقدار ویروس های آر ان ای شناخته شده است. پژوهشگران همچنین یک حلقه گمشده در تکامل ویروس RNA پیدا کرده و فیلاهای جدیدی را کشف کردند که در اقیانوس ها غالب است و می تواند میتوکندری را آلوده کند. محققان همچنین شاخه ای را کشف کردند که آرکتیکیویریکوتا (Arctiviricota) نامیده اند که آن را گسترده و غالب در اقیانوس ها توصیف می کنند. 

به گزارش سیناپرس، اگرچه ویروس ‌ها اغلب شوم تصور می ‌شوند اما نقش آنها در طبیعت در واقع بسیار پیچیده‌ تر است. به معنای واقعی کلمه، یک ویروس چیزی نیست جز یک پوسته پروتئینی که مواد ژنتیکی مانند DNA یا RNA را احاطه کرده است. ویروس ها فقط قادر به تکثیر در داخل سلول های زنده هستند، جایی که آنها مواد ژنتیکی میزبان را منحرف می کنند تا نسخه های بیشتری از ویروس ایجاد شود. برای انجام این کار، آن‌ها در صورت لزوم توالی ‌های ژنی خود را به ماده ژنتیکی اصلی اضافه می ‌کنند.

در واقع، بدن انسان خانه ۳۸۰ تریلیون ویروس است. این تعداد ویروس مساوی بیش از ۱۲ برابر بیشتر از سلول های موجود در کل بدن انسان است. به گزارش سیناپرس، این اکوسیستم از ویروس ها با نام ویروم شناخته می شود و در مورد نقش دقیق آنها در سلامت انسان اطلاعات بسیار کمی وجود دارد. اعتقاد بر این است که همانطور که در بدن باکتری های خوش خیم وجود دارد که پاتوژن ها را شکار می کنند، احتمالاً ویروس هایی نیز وجود دارند که همین نقش را ایفا می کنند. 
شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Science منتشر شده است.

مترجم: رضا خسروپور

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا