گامی جدید در کنترل بیماری های قلبی با RNA درمانی

به گزارش سیناپرس،امروزه با آن که درمان های موثری برای کاهش خطر بیماری قلبی از طریق کاهش LDL خون یا همان کلسترول بد و به عبارت دقیق تر، لیپوپروتئین با چگالی کم و سایر چربی ها وجود دارد، اما محققان مدت ها بود که به درمان قابل توجهی برای کاهش نوعی خاص از این چربی ها به نام لیپوپروتئین (a) که کمتر شناخته شده است، دست نیافته بودند.

حالا اما پژوهشگران بین الملل به رهبری متخصصان قلب کلینیک کلیولند آمریکا، موفق شده اند از طریق درمان تجربی به کمک یک مولکول RNA مداخله‌گر کوچک یا اصطلاحا siRNA که نام اختصاصی SLN360 برای آن انتخاب شده، سطوح خونی لیپوپروتئین (a) را تا 98 درصد در افراد مبتلا کاهش دهند.

به گفته این محققان، یافته‌ها نشان می‌دهند که درمان با siRNA یک استراتژی امیدوارکننده برای کمک به پیشگیری از بیماری‌های قلبی زودرس در افراد دارای سطوح بالای لیپوپروتئین (a) است که تخمین زده می‌شود 64 میلیون نفر در ایالات متحده و 1 نفر از هر 5 نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش سیناپرس،در این آزمایش کارآزمایی، در شرکت‌کنندگانی که دوزهای بالاتر SLN360 دریافت کردند، سطح لیپوپروتئین (a) تا 98 درصد کاهش پیدا کرد و در برخی، حتی تا 5 ماه بعد از درمان نیز، کمتر از سطح پایه باقی ماند.

لیپوپروتئین (a) ماده ای است که در جریان خون یافت می شود. این چربی، درواقع شامل کلسترول LDL است که به پروتئینی به نام آپولیپوپروتئین (a) متصل است. این اتصال، به تشکیل پلاک در رگ‌های خونی و همچنین تشکیل لخته‌های خونی خطرناک کمک می‌کند، فرآیندهایی که محرک‌های کلیدی بسیاری از انواع بیماری‌های قلبی هستند.

بنا بر گفته های متخصصان، داشتن سطوح بالای غیرطبیعی لیپوپروتئین (a) با خطر بالای حمله قلبی، سکته مغزی و تنگی دریچه آئورت همراه است و به عنوان یکی از دلایل اصلی مشکلات قلبی جدی، به ویژه در افراد جوان در نظر گرفته می شود.

نگرانی بزرگی که در خصوص این نوع چربی وجود دارد آن است که سطح لیپوپروتئین (a) توسط ژن های فرد تعیین می شود و تحت تأثیر عوامل سبک زندگی مانند رژیم غذایی، سیگار کشیدن یا حتی ورزش قرار نمی گیرد. به گزارش سیناپرس،بسیاری از پزشکان به طور معمول سطوح لیپوپروتئین (a) را ارزیابی نمی کنند، زیرا تا پیش از این هیچ درمان موثری برای سطوح بالای آن وجود نداشته است.

حالا SLN360 به عنوان یکی از چندین درمان تحقیقاتی در حال توسعه مطرح گردیده است که از فناوری‌های خاموش کردن ژن مبتنی بر RNA برای تداخل در تولید لیپوپروتئین (a) استفاده می‌کند.به گزارش سیناپرس، این درمان در واقع برای جلوگیری از تولید آپولیپوپروتئین (a)، به عنوان جزء کلیدی لیپوپروتئین (a)، در کبد طراحی شده است.

نتایج این مطالعه ضمن ارائه در هفتاد و یکمین نشست علمی سالانه قلب و عروق، به صورت آنلاین در مجله انجمن پزشکی آمریکا نیز منتشر شده اند.

نویسنده: رها امیدوار