علائم بیرون زدگی و فتق دیسک کمر و درمان بدون جراحی آن

چه عواملی احتمال بیرون‌زدگی و فتق دیسک کمر را افزایش می‌دهد؟

با افزایش سن، احتمال بروز بیرون‌زدگی دیسک کمر بیشتر می‌شود چرا که دیسک‌ها ضعیف شده و اندازه آن‌ها کاهش می‌یابد. در این حالت دیسک خاصیت ضربه‌گیری خود را از دست داده و از بین مهره‌ها بیرون می‌زند. عوامل زیر نیز احتمال بیرون‌زدگی دیسک کمر را افزایش می‌دهند:

  • کشیدگی در ناحیه کمر ناشی از بلند کردن اشیاء سنگین
  • فعالیت‌های مکرر که بر کمر فشار وارد می‌کنند. مانند مشاغلی که به کشیدن، خم شدن یا چرخش بدن نیاز دارند.
  • رانندگی مداوم
  • اضافه‌وزن
  • عدم انجام فعالیت‌های جسمانی منظم

علائم بیرون‌زدگی و فتق دیسک کمر شامل چه مواردی می‌باشد؟

در صورتی که بیرون‌زدگی دیسک باعث وارد شدن فشار بر ریشه عصب شود، امکان دارد بی‌حسی و درد در باسن و پاها ایجاد شود. این نوع فشردگی عصب به نام سیاتیک شناخته می‌شود.  سیاتیک یکی از شایع‌ترین علائم مرتبط با بیرون‌زدگی دیسک در قسمت پایین کمر محسوب می‌شود.

این عارضه در اثر فشردگی یک یا چند عصب سیاتیک بروز می‌کند. اعصاب سیاتیک بزرگ‌ترین اعصاب در بدن هستند که از دو طرف پایه طناب نخاعی و از باسن عبور می‌کنند و به قسمت پایین پاها ختم می‌شوند. در ارتباط با علائم این عارضه باید توجه شود که علاوه بر درد در قسمت پایین کمر، باسن و یا دیگر بخش‌های پا، دیگر علائم شامل بی‌حسی یا احساس گزگز است که تا پاها منتقل می‌شود. همچنین ضعف عضلانی و دشواری در حرکت دادن یا کنترل پا نیز از جمله علائم می‌باشند. معمولا علائم تنها در یک طرف بدن ایجاد می‌شوند.

محل بیرون‌زدگی و فتق دیسک کمر

علائم ایجاد شده به عصب تحت فشار در قسمت پایین کمر بستگی دارد. در بیشتر موارد فتق دیسک کمر در ستون فقرات کمری در سطح L4/L5 یا L5/S1 ایجاد شده و سبب فشردگی عصب L5 یا S1 می‌شود.

فشردگی عصب L5 می‌تواند منجر به ضعف در پا، عدم توانایی در باز کردن انگشت شست و ضعف مچ پا شود. امکان دارد بی‌حسی و درد در پا ایجاد شده و به باسن نیز منتقل شود.
 فشردگی عصب S1 می‌تواند باعث از دست دادن واکنش در مچ پا و یا عدم توانایی بالا بردن انگشتان پا شود. امکان دارد بی‌حسی و درد در پاشنه و یا بخش خارجی مچ پا به پایین منتقل شود.

پارگی بافت نرم در دیسک می‌تواند منجر به آزادسازی واسطه شیمیایی التهابی شود که امکان دارد به طور مستقیم باعث بروز درد شدید حتی در صورت عدم فشردگی ریشه عصبی شود.

درد ناشی از فتق دیسک کمر معمولا در زمان فعالیت تشدید شده و در زمان استراحت بهبود پیدا می‌کند. نشستن، خم شدن به جلو، رانندگی، سرفه و عطسه کردن می‌تواند سبب تشدید درد شود. درد با انجام این حرکات تشدید می‌شود چرا که این حرکات فشار بیشتری بر اعصاب وارد می‌کنند.

فتق دیسک کمر یا پارگی دیسک در قسمت پایین کمر نیز می‌تواند باعث بروز کمردرد، احساس گزگز دست و پا و همچنین بروز سیاتیک شود. البته عارضه‌های دیگر نیز می‌توانند باعث بروز این علائم شوند بنابر این تشخیص دقیق برای تعیین بهترین روش درمانی الزامی است.

درمان غیر جراحی بیرون‌زدگی دیسک کمر

امکان دارد پزشک استراحت برای چند روز را به شخص توصیه کند. بهتر است که به پهلو و با زانوهای خم شده استراحت کنید. جهت کاهش فشار وارد بر ستون فقرات و اعصاب، یک بالش بین زانوهای خود قرار دهید. امکان دارد به استفاده از روش‌های زیر نیاز باشد:
مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی مانند ایبوپروفن به کاهش ورم، درد و تب کمک می‌کنند. این داروها می‌توانند باعث خونریزی معده یا مشکلات کلیوی در برخی از افراد شوند. در صورت مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، همیشه بایستی با پزشک در ارتباط با مناسب و ایمن بودن داروهای  غیر استروئیدی ضد التهابی مشورت شود. همچنین برچسب دارو و دستور مصرف آن نیز بایستی مطالعه شود.

تمرین و فعالیت‌های سبک

ورزش‌هایی که بر عضلات کمر فشار وارد نکنند می‌توانند به کاهش درد کمک کنند. نمونه این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری می‌باشند. در زمان بهبود کمر بایستی از بلند کردن اشیاء سنگین خودداری شود. همچنین از نشستن برای مدت طولانی نیز باید اجتناب شود. پیش از آغاز هر گونه برنامه ورزشی بایستی با پزشک مشورت شود.

استفاده از حرارت

حرارت را برای مدت 20 تا 30 دقیقه هر 2 ساعت یک بار بر روی قسمت پایین کمر مورد استفاده قرار دهید. حرارت به کاهش درد و اسپاسم عضلانی کمک می‌کند.

مصرف استروئید خوراکی

داروهای استروئید خوراکی در موارد بروز ناگهانی فتق دیسک حاد استفاده می‌شوند. نمونه این داروها شامل پردنیزون و مدرول می‌باشد. البته تاثیر این داروها بر رفع درد مشخص نمی‌باشد.

فیزیوتراپی

امکان دارد استفاده از فیزیوتراپی از جانب پزشک توصیه شود. متخصص فیزیوتراپی نحوه انجام تمرین برای کمک به بهبود حرکت و قدرت و کاهش درد را به بیمار آموزش می‌دهد. بیمار نحوه صحیح خم شدن، بلند کردن اشیاء، نشستن و ایستادن را برای کمک به رفع کمردرد از متخصص فیزیوتراپی می‌آموزد.

درمان دستی

متخصص درمان درستی یا کایروپراکتیک می‌تواند به کاهش درد ناشی از بیرون‌زدگی و فتق دیسک کمر کمک کند. تکنیک‌های کایروپراکتیک شامل فیزیوتراپی، درمان دستی ستون فقرات و تمارین مخصوص تقویت عضلات می‌باشند. متخصص کایروپراکتیک قادر به تسریع روند بهبود بیرون‌زدگی دیسک نمی‌باشد ولی می‌تواند به شخص آموزش دهد که چگونه از تشدید عارضه جلوگیری کند.

تزریق استروئید اپیدورال

امکان دارد از تزریق کورتیزون به طور مستقیم در محل فشردگی عصب استفاده شود. مانند داروهای ضد التهابی، هدف از تزریق کورتیزون بهبود تحریک عصبی می‌باشد. با استفاده از تزریق استروئید، دارو به جای مصرف خوراکی و انتقال به قسمت‌های مختلف بدن، به ناحیه بیرون‌زدگی دیسک منتقل می‌شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا