چرا در دوران بارداری زنان دچار عفونت ادراری می شوند؟

به گزارش سیناپرس، گروهی از متخصصین معتقدند که عفونت ادراری در دوران بارداری ممکن است با تاخیر رشد جنینی و عقب ماندگی ذهنی جنین همراه باشد. البته این عارضه چند فاکتوری بوده و نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که نوزاد هر زن بارداری که به عفونت ادراری مبتلا می شود، دچار تاخیر رشد جنینی و عقب ماندگی ذهنی می شود.

در هر حال با توجه به مطالعات صورت گرفته و احتمال تاثیر عفونت ادراری دوران بارداری در این زمینه، تشخیص و درمان عفونت ادراری دوران بارداری خیلی مهم به نظر می رسد چرا که درمان نکردن عفونت ساده ادراری  در بارداری ممکن است به عفونت پیچیده تبدیل ‌شده و احتمال سقط جنین، مرگ جنین یا تولد زودرس یا آسیب دیدگی شدید کلیه را ایجاد کند.

به گزارش سیناپرس، از جمله مهمترین دلایلی که زنان در دوره بارداری مستعد ابتلا به عفونت های ادراری می شود، تغییرات هورمونی است که این تغییرات باعث تغییراتی در دستگاه ادراری در زنان باردار م ی‌شود. در واقع تاثیر هورمون پروژسترون و فشار ایجاد شده توسط رحم حامل جنین در اواخر دوره بارداری باعث می ‌شوند مثانه در حین ادرار کردن به طور کامل تخلیه نشود. مقدار باقی ‌مانده ادرار در مثانه احتمال برگشت ادارار از مثانه به حالب را افزایش می دهد و این فرآیند باعث عفونت ادرار می شود. 

به گزارش سیناپرس، علاوه بر آن تغییرات فیلتراسیون گلومرولی در این دوران باعث افزایش قند موجود در ادرار و قلیایی شدن آن می شود که این امر نیز شرایط  رشد باکتری ها و ایجاد عفونت را آسان تر می کند.

علائم

عفونت ادراری که در اثر میکروبی شدن ادرار یا دستگاه ادراری ایجاد می شود و می تواند به موراد زیر تقسیم شود: 
عفونت باکتریایی بدون نشانه: در این حالت باکتری ها در ادرار باعث عفونت شده اند اما هیچ علامتی را بروز نمی دهند. 
عفونت مثانه: علائم آن در زنان باردار درد هنگام ادرار و تکرر ادرار است. ممکن است علائم دیگری مانند درد زیر شکم، وجود خون در ادرار و تب نیز بروز کند. 
عفونت کلیه: عفونت کلیه ناشی از عفونت ادرار بارداری غیرمعمول است اما ممکن است به عنوان یک عارضه التهاب مثانه رخ دهد و بدون علامت باشد. اگر عفونت ادراری بر اثر عفونت کلیه ایجاد شود ممکن است نشانه هایی چون کمر درد، تب، حالت تهوع و استفراغ، اسهال و وجود خون در ادرار را نشان دهد.

درمان

به گزارش سیناپرس، در اکثر موارد عفونت ادراری در دوره بارداری را می ‌توان به راحتی با آنتی بیوتیک درمان کرد. پزشک متخصص زنان و زایمان، آنتی بیوتیک مناسب را با توجه به حساسیت‌های مادر و هفته بارداری تجویز می‌ کند. 

پیشگیری

برای پیشگیری از عفونت ادراری در دوره بارداری باید توصیه های پزشکی را رعایت کرد: زن باردار باید مثانه را به محض نیاز به دفع ادرار و همچنین پس از رابطه جنسی تخلیه کند. ناحیه تناسلی را پس از دفع ادرار با دستمال خشک کند تا انتقال باکتری‌ها کاهش پیدا کرده و همواره آب فراوان بنوشد. 

محققان گروه علوم بالینی و تخصصی ارولوژی، دانشکده پزشکی دانشگاه پلی تکنیک مارچ ایتالیا در بررسی های خود نسبت به عفونت های ادراری به ویژه در زنان باردار دریافتند که عفونت های ادراری در زنان باردار می تواند به دلیل سرایت باکتری های مقعد ایجاد شود. به گزارش سیناپرس، این شرایط ممکن است علاوه بر آلوده کردن بخش تناسلی و مثانه ، حتی کلیه را درگیر عفونت کند. 

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های ایالات متحده آمریکا نیز مشخص شد برای زنان باردار مبتلا به عفونت های دستگاه ادراری، اغلب آنتی بیوتیک های تجویز شده در طول سه ماهه اول، نیتروفورانتوئین، سایپروفلوکساسین، سفالکسین و ترتریتوپریم سولفامتوکسازول هستند. به گزارش سیناپرس، کالج مامایی و متخصص زنان و زایمان آمریکا (ACOG) توصیه می کند که سولفونامیدها و نیتروفورانتوئین ها در سه ماهه اول تنها زمانی که سایر روش های ضد میکروبی به صورت بالقوه نامناسب باشند، تجویز شوند. 

باورهای غلط

مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری خطرناک است پس عفونت ادراری را باید در خانه و با داروهای گیاهی برطرف ساخت: این باور غلط است هر چند مصرف بعضی داروها در دوران بارداری ممنوع است، اما اکثر آنتی بیوتیک ‌ها ایمن هستند و مصرف آنها تحت نظر پزشک، هیچ خطری را در دوران بارداری ایجاد نمی ‌کند. علاوه بر آن خطر عفونت ادراری درمان نشده در بارداری ممکن است سقط جنین، مرگ جنین یا تولد زودرس را باعث شود.
مصرف برخی داروهای گیاهی مانند قره ‌قاط (قره قات) بهترین جایگزین برای آنتی بیوتیک در عفونت ادرار دوران بارداری است: واقعیت این است که هیچ شواهدی دال بر جایگزینی گیاهان داروئی به ویژه  قره ‌قاط در بر طرف ساختن عفونت در دست نیست و آن ها را نمی‌توان جایگزین آنتی‌بیوتیک کرد به ویژه این که در دوره بارداری اگر عفونت ادرای به خوبی برطرف نشده یا به طور ناقص درمان شود آسیب های زیادی به مادر و جنین وارد خواهد شد. 
نشستن در محلول آب و جوش شیرین برای پاکسازی سیستم دستگاه تناسلی خوب است: این باور غلط است و پزشکان توصیه نمی کنند خانم ها در محلول آب و جوش شیرین بشینند تا از عفونت های ادراری و دستگاه تناسلی جلوگیری کنند. 

گزارش: فاطمه کردی
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا