اصلاح و تولید گندم های مقاوم به کم آبی در کشور

سیروس محفوظی، مدیرعامل شرکت پیشگامان آذر زرکشت ایرانیان که از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری استان اردبیل است، در گفتگو با خبرنگار سیناپرس درباره کشت گندم هایی که به بی آبی مقاوم هستند، گفت:  همانگونه که می دانید یکی از بحران هایی که امروزه گریبان صنعت کشاورزی را در کشور گرفته است، بحران کم آبی است؛ به همین دلیل پیشگیری از به خطر افتادن امنیت غذایی مهمترین رویکردی است که باید برای کنترل این بحران توجه ویژه ای داشت.

وی افزود: در کل باید راهی را در پیش گرفت که بتوان با میزان آب کم محصولات قابل قبولی را برداشت کرد؛ بر همین مبنا با اصلاح و تولید ارقام گندمی که نیازمند آب کمتری است، توانستیم به این هدف برسیم. در این راستا قراردادی هشت ساله با وزارت جهاد کشاورزی منعقد کردیم تا بتوانیم ارقام گندم مناسب برای کم آبی را در اراضی دریاچه ارومیه اصلاح و تولید کنیم.

به گفته موسوی دو رقم گندم سالار و پیام با روش های کلاسیک و مدرن از سوی این شرکت اصلاح و تولید شده است.

موسوی گفت: با توجه به بحران کم آبی که در منطقه غرب کشور حاکم است؛ توانستیم یک رقم گندم مناسب با این منطقه اصلاح کنیم و در اختیار شرکت های تولید غرب کشور قرار دهیم. تمامی این ارقام در موسسه تحقیقات ثبت و بذر و نهال ارزیابی و آزمایش شده است.

وی در تشریح روش اصلاح گندم گفت: در گام نخست باید والدین مناسب هر گونه انتخاب شود و برای اصلاح و تولید گندم هایی که به کم آبی مقاوم است نیازمند والدین مقاوم هستیم به همین دلیل نمی توانیم از گونه های خارجی که محصول زیادی می دهد اما مقاوم نیست استفاده کنیم. در گام دوم با توجه به شرایط اقلیمی ارقامی را انتخاب کردیم که در شرایط تنش ها نظیر تنش خشکی موفق بیرون بیایند.

موسوی گفت: ما از روش‌های کوتاه کننده اصلاحی استفاده می کنیم  از روش گزینشی که در اغلب آزمایشگاه های زیست فناوری معتبر متداول است بهره گرفتیم و خوشبختانه موفق به معرفی ارقام جدید شدیم.

گفتگو: مهتاب دمیرچی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا