با ابتلا به کووید ۱۹، این ژن ها کار شما را به بیمارستان می کشانند!

به گزارش سیناپرس، در یک مطالعه بین المللی که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، محققان موفق به کشف بیش از 20 گونه ژنی در افراد مختلف شده اند که در صورت آلوده شدن به ویروس SARS-CoV-2 آن ها را مستعد ابتلا به نوع شدید بیماری کووید 19 می کند، به شکلی که کارشان به بیمارستان بکشد!

ابتلا به وضعیت بحرانی در بیماری کووید 19، ناشی از آسیب التهابی ریه است که توسط سیستم ایمنی میزبان ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس، فاکتورهای ژنتیکی، نقش مهمی در این موضوع دارند، اما محققان تازه شروع به درک ماهیت گونه های ژنی دخیل در این اتفاق کرده اند.

در مطالعه ای در همین راستا، گروهی از پژوهشگران دانشگاه کوئینزلند استرالیا و دانشگاه ادینبورگ بریتانیا توالی کامل ژنوم بیش از هفت هزار بیمار را که به شدت مبتلا به کووید 19 شده بودند بررسی کرده و آن ها را با بیش از 48 هزار فرد عادی مقایسه کردند.

در این مطالعه، 23 گونه ژنی که فرد را مستعد ابتلا به بیماری های تهدید کننده زندگی می کنند شناسایی شد که 16 مورد از آن ها برای اولین بار دیده می شدند.به گزارش سیناپرس، این ها شامل انواعی از ژن های دخیل در سیگنال دهی اینترفرون، تمایز لکوسیت ها و تولید پروتئین های موسین هستند که عوامل مهمی در تنظیم سیستم ایمنی و عملکرد ریه به حساب می آیند.

برخی از این ژن های شناسایی شده، اهداف مناسبی برای داروها هستند، لذا از این طریق امکان درمان های جدید طراحی شده برای هدف قرار دادن مکانیسم های ژنتیکی که فرد را مستعد ابتلا به بیماری های تهدید کننده زندگی می کنند، افزایش می یابد.

نتایج فوق به گفته محققان، همچنین به طور کلی با مدل چند جزئی کووید 19 مطابقت دارد، که در آن حداقل دو جزء مستقل می‌توانند فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های تهدید کننده زندگی کنند.به گزارش سیناپرس، این دو جزء شامل عدم کنترل تکثیر ویروس و افزایش تمایل به التهاب ریوی و انعقاد داخل عروقی هستند.

یافته‌های فوق که در Nature منتشر شده اند، می توانند پیامدهای مستقیمی برای توسعه درمان‌های جدید و اولویت‌بندی آینده درمان کووید 19 و سایر بیماری های مرگ آور مشابه داشته باشند.