حفظ محیط زیست با بکارگیری تکنولوژی های نوین ساختمانی

تکنولوژی های نوین علاوه بر افزایش کیفیت یک بنا و تامین امنیت ساختمان در برابر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، باعث بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مسایل زیست محیطی می شوند.

پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان، بنیان گذار قطب علمی فناوری معماری و بنیان گذار دانشگاه معماری و هنر پارس در این خصوص به سیناپرس گفت: ما برای تحقق مفاهیم پایداری و حفظ محیط زیست نیازمند استفاده از مصالح و روش‌ های ساخت و سازی هستیم که بتواند محیط زیست و فضای زندگی انسان ‌ها را سالم نگه دارد تا دیگر شاهد آلودگی‌ های زیست محیطی از قبیل پدیده گازهای گلخانه ‌ای، گرم شدن کره زمین، آب شدن یخ‌ های قطبی و بالا آمدن سطح آب دریاها نباشیم.

دارای کرسی یونسکو در معماری اسلامی و استاد نمونه دانشگاه تهران افزود: بخشی از مشکلات زیست محیطی که امروزه در جهان شاهد وقوع آن هستیم مربوط به مصالح و تکنولوژی هایی است که مورد استفاده قرار می دهیم بنابراین باید برای کاهش این مشکلات از تکنولوژی ها و مصالح جدید ساختمانی استفاده کنیم.

استاد نمونه دانشگاه‎های کشور و پژوهشگر برجسته دانشگاه تهران اظهارداشت: ما باید از مصالح جایگزینی استفاده کنیم که نیازی به سوخت‌ های فسیلی و فرایندهای پیچیده نداشته باشند. همچنین باید قابل بازیافت باشند؛ امروز قابل بازیافت بودن مصالح یکی از ضروری ‌ترین تلاش‌ هایی است که باید انجام دهیم.

این پژوهشگر برجسته دانشگاه‎های کشور به سیناپرس گفت: در حال حاضر حجم وسیع و گسترده ‌ای از ساختمان ‌ها هنگام تخریب تبدیل به ده ها و صدها کامیون نخاله می شوند. تکنولوژی های نوین این امکان را می دهد که دیگر نیازی به این نوع مصالح نداشته باشیم بلکه از مصالحی استفاده کنیم که بتوانند دوباره وارد چرخه ساخت و ساز شوند.

عضو شورای تدوین مقررات ملی ساختمان ادامه داد: ما اکنون با ایجاد رشته و کلاس درس در دانشگاه ها و همچنین برگزاری کنفرانس ها به دنبال این هستیم تا روش‌هایی مانند LSF (قاب های فولادی سبک) وICF (قالب های عایق ماندگار) و تری دی پنل( دیوار پیش ساخته) جایگزین مصالح بنایی و سازه‌های حجیم و سنگین شوند.

به گفته وی، این روش ‌ها می‌ توانند وزن کمتر و شرایط سبک ‌تری برای ایجاد ساختمان‌ های مطمئن و ایمن به وجود بیاورند. در آینده این روش ‌ها یا حتی پلیمرها جایگزین مصالح فعلی خواهند شد. حتی در آینده ما شیشه ‌هایی در ساختمان ‌ها استفاده خواهیم کرد که می‌ توانند نیرو تحمل کنند.

رئیس و تدوین کننده مبحث سوم مقررات ملی ساختمان بیان کرد: خوشبختانه امروزه تمایل بسیاری از سازندگان به استفاده از تکنولوژی های جدید افزایش یافته است اما برای تحقق کامل آن نیاز به تربیت نیروی انسانی متخصص از معمار، مهندس و کارگر ماهر تا سیاست های تشویقی داریم.

رئیس شورای فناوری های نوین ساختمانی به سیناپرس گفت: ما برای تحقق این مساله نیاز به بودجه نداریم بلکه نیاز به سیاست گذاری و حتی حمایت و تشویق هایی داریم. مثلا اگر در یک فرایند ساخت از روش های جدید و تکنولوژی های مناسب استفاده شد، باید این مجموعه حمایت و تشویق شود تا فرایند آن در کشور توسعه پیدا کند.

گلابچی یادآورشد: اکنون به لحاظ دانش، شناخت علم کمبودی نداریم اما باید به فرایند برنامه ریزی، مدیریت، سیاست گذاری درست در سطوح مختلف توجه بیشتری کنیم.

چهره ماندگار ایران در معماری و مهندسی راه و ساختمان در پایان گفت: شهرداری تنها نسبت به این قضیه تعهد ندارد بلکه دانشگاه ها، دستگاه های اجرایی و نظارتی که پروانه ساخت می دهند و پایان کار صادر می کنند و همچنین سازمان نظام مهندسی که بر اجرای ساختمان ها نظارت دارد در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. این دستگاه ها و سازمان ها به ما کمک می کنند تا بتوانیم به آن هدف دستیابی به تکنولوژی های نوین برای حفظ محیط زیست و حتی صرفه جویی در مصرف انرژی دست پیدا کنیم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا