افزایش راندمان نیروگاه های خورشید با ساخت پنل آفتابگردان ایرانی

میلاد کرمخانی، یکی از مجریان این طرح در گفتگو با سیناپرس گفت: پنل خورشیدی آفتابگردان در روزهای تابستانی و آفتابی می تواند ماکسیمم 4 ساعت انرژی تولید کند. اکنون این سیستم با مکانیزمی که دارد و همیشه دنبال کننده خورشید است و عمود به آفتاب می ایستد می تواند هر زمان که آفتاب باشد، ماکسیمم انرژی را تولید کند. این امر باعث می شود تا راندمان نیروگاه های خورشیدی ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.

وی افزود: پیش از این نمونه داخلی چنین محصولی در کشور تولید نشده بود و فناوری آن تنها در انحصار دو کشور هلند و آمریکایی بود. اکنون این محصول با دانش ایرانی بومی شده است.

وی اظهارداشت: بهترین مولفه های اصلی این دستگاه توان مصرفی اش است؛ نمونه هلندی ۱۶ وات و نمونه آمریکایی 37 وات بود اما ما توانسته ایم توان مصرفی این سیستم را به زیر یک وات( حدود نیم تا 6 دهم وات) برسانیم. اختلاف راستای عمود خورشید این سیستم هم حدود دو درجه است زیرا اگر زیر ۵ درجه باشد ما می توانیم ماکسیمم انرژی را تولید کنیم.

وی به نحوی کارکرد این دستگاه اشاره کرد و به سیناپرس گفت: زمانی که آفتاب می تابد، با استفاده از سنسورها و برد کنترلی که داخل این جعبه تعبیه شده، راستای عمودی خورشید تشخیص داده و به موتورها دستور داده می شود که در دو راستای شمال-جنوب و شرق- غرب حرکت کنند. جنس موتورها نیز از جک پیستونی است.

وی درباره کاربردهای این سیستم بیان کرد: این سیستم ها می توانند به شبکه تولید توزیع برق تزریق شوند و به فروش اداره برق برسند. اداره برق نیز موظف است قرارداد ۲۰ ساله ای با مشترکین منعقد کند. مشترکان خارج از شبکه می توانند نیروگاه هایی به روی پشت بام ها یا حیاط منزل شان تاسیس و از این دنبال کننده ها استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در سطح کلان نیز دولت ها می توانند این نیروگاه های خورشیدی را احداث کنند. آنها پس از استفاده از این مکانیزم می توانند راندمان نیروگاه شان را تا ۶۰ درصد افزایش دهند؛ آنها می توانند به جای تاسیس یک نیروگاه ثابت 1600 واتی یک نیروگاه 1000 واتی احداث و با همین مکانیزم 1600 وات بهره برداری کنند.

وی به سیناپرس گفت: قیمت این سیستم ها نسبت به نمونه های مشابه خارجی بسیار مقرون به صرفه تر است. طبق برآوردها با راه اندازی این سیستم در نیروگاه های خورشیدی حدود ۲۰ درصد صرفه‌جویی هزینه می ‌شود. در فضای فیزیکی نیز ۴۰ درصد صرفه جویی ایجاد خواهد شد.

وی به موقعیت آفتاب خیز ایران اشاره کرد و افزود: کل مساحت ایران شرایط بسیار خوبی برای احداث نیروگاه های خورشیدی دارد. این سیستم ها حتی در مناطق کوهستانی نیز راندمان بسیار خوبی دارد اما به علت اینکه روزهای بارانی و برفی زیادی دارد، مناطق کویری از راندمان بیشتری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: حدود 3 سال است که تست های واقعی این طرح را گرفته ایم و اکنون در دانشگاه صنعتی ارومیه نصب شده است اما متاسفانه هنوز مورد حمایت قرار نگرفته ایم. نه تنها ما بلکه شرکت های دانش بنیان دیگری نیز وجود دارند که از پتانسیل خوبی برای رشد برخوردارند که می توانند در راستای پیشرفت مملکت کمک کنند. همین قدم های کوچک باعث می شود یک کشور پیشرفت کند یا عقب بماند؛ اگر از همین جوان ها حمایت شود در آینده ای نه چندان دور شاهد پیشرفت های خیلی چشمگیری خوبی در کشور خواهیم بود.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا