تولید ثروت با توسعه انرژی های خورشیدی و صادرات گاز

حسین قدمیان، دكتری مهندسی انرژی و عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری طرح هوا گرمکن های خورشیدی نسل جدید در گفتگو با سیناپرس گفت: یکی از طرح های این پژوهشگاه هوا گرمکن های خورشیدی نسل جدید است. این سیستم به منظور کاهش یا رفع مشکلات هواگرمکن های خورشیدی نسل قدیم طراحی شده است؛ استفاده حداکثری از انرژی خورشیدی در طول روز، افزایش راندمان، استفاده از مواد مناسب و متناسب از جمله راهکارهای ارایه شده در طراحی این سیستم است. همچنین در طراحی سیستم جدید به جنبه زیبایی سیستم نیز توجه شده است تا مناسب برای استفاده در نما و پوسته ساختمان باشد.

وی افزود: نسل های قدیم هوا گرمکن های خورشیدی به صورت مستطیل با شکل بدنه فلزی ساخته شده بودند. در طرح جدید، مهندسی و نوع مواد آن تغییر کرده است؛ در نوع جدید از پوشش های نانو استفاده کرده ایم. اکنون راندمان هوا گرمکن های نسل جدید خورشیدی ۱۲ تا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده اند و در حال تجاری سازی و تولید انبوه به سر می برند.

وی به کاربرد و حوزه صنعتی این فناوری اشاره کرد و گفت: این سیستم برای گرمایش هوای ورودی به ساختمان ها به طور عام، گرمایش برخی ساختمان های خاص نظیر هتل ها، بیمارستان ها، ورزشگاه ها و ساختمان های تجاری کاربرد ویژه ای دارد.

قدمیان به سیناپرس گفت: از دیگر طرح ها مبدل حرارتی ترکیبی زمین نهاد( مبتنی بر انرژی های تجدیدپذیر) است. این سیستم نیز متشکل از یکپارچه سازی بادگیر، فن، مبدل حرارتی ترکیبی زمین نهاد مواد تغییر فاز دهنده و پنل های فتوولتاییک است.

وی درباره این طرح نیز عنوان کرد: مبدل حرارتی ترکیبی زمین نهاد مشتمل بر یک مبدل دو لوله است که درون لوله داخلی ماده تغییر فاز دهنده و درون لوله بیرونی هوا جریان دارد و باعث کاهش دمای هوا می شود. از جمله دستاوردهای این سیستم می توان به دستیابی به کاهش دمای متوسط 6 درجه سانتی گراد برای 9 ساعت کاری در گرمترین روز تابستان اشاره کرد.

وی به کاربرد و حوزه صنعتی این فناوری نیز اشاره کرد و اظهارداشت: این سیستم برای خنک کاری هوای ورودی به کمپرسور در نیروگاه های گازی و افزایش راندمان این نیروگاه ها، خنک کاری هوای ورودی به صنایع دیگر، فضاهای تجاری، مسکونی یا اداری و هر مکانی و سیستمی که در مناطق خشک و گرمسیری قرار گرفته اند، کاربرد دارد. در حال حاضر این طرح در مقیاس یک به شصت ساخته شده و اکنون برای اجرای عملیاتی آن با دو نیروگاه در حال مذاکره هستیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی با تاکید به اهمیت اجرای این طرح ها گفت: اکنون دولت ها طرح های حمایتی مشخص و با صرفه‌ ای برای بنگاه های اقتصادی ایجاد می کنند. دولت ایران نیز باید در حوزه انرژی ‌های تجدید پذیر و توسعه آن توجه ویژه‌ ای داشته باشد اما متاسفانه هم اکنون کشش قیمت انرژی در ایران پایین است زیرا دولت برای بخش عمده ای از قیمت تمام شده انرژی را به صورت یارانه پرداخت می کند. در اروپا قیمت هر کیلو وات انرژی حدود ۱۲ تا 18 سنت یورو است. این قیمت در ایران حتی به یک سنت یورو هم نمی رسد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه انرژی ‌های تجدیدپذیر نقش استراتژیکی ایفا می‌ کنند از اینرو ما می‌ توانیم وابستگی ‌مان را نسبت به کشورهای دیگر کاهش دهیم و حتی صادر کنند سوخت های فسیلی مان به کشورهای دیگر باشیم. مثلا ما می توانیم خط گازمان را به اروپا برسانیم و در این زمینه درآمدزایی داشته باشیم اما متاسفانه با وجود اینکه ایران منبع عظیم گاز دنیاست اما اکنون ما نتوانسته ایم به این امر مهم دست پیدا کنیم. در حالی که ما می توانیم راه کارهایی برای صرفه جویی انرژی داشته باشیم و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیرمان را توسعه دهیم و با ایجاد جذابیت برای سرمایه گذاران در این حوزه، گام‌ های موثری برداریم.

گفتگو: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا