زنبورهای عسل مفید یا مخرب

به گزارش سیناپرس، گیاهان برای انتقال گرده از بساک به کلاله به عوامل مختلف به ویژه گرده افشان ها متکی هستند. به این ترتیب لقاح و تولید مثل گیاهان صورت می گیرد.

اکنون یافته ‌های زیست‌ شناسان نشان می ‌دهد که گرده ‌افشان‌ ها، مانند زنبورها می ‌توانند خطر ابتلا به بیماری ‌ها را در گیاهان افزایش دهند. محققان برای اولین بار دریافتند که صدها ویروس روی دانه های گرده همراه با زنبورها از یک نقطه به نقطه دیگر حرکت می کنند.

اندام های زایشی گیاهان پوشش زیادی ندارند تا بتوانند لقاح را راحت تر انجام دهند و این امر باعث می شود که آنها در برابر نفوذ ویروس ها آسیب پذیرتر شوند. درست مانند بدن انسان، پاتوژن ها از طریق قسمت هایی از بدن که کمتر محافظت شده اند، به سیستم هجوم می آورند.

پیش از این، محققان تنها تعداد کمی از ویروس ها را در گیاهان کشف کرده بودند. به گزارش سیناپرس،پژوهشگران این مطالعه نمی ‌دانستند که باید منتظر تکثیر چه ویروس هایی باشند. بنابراین زیست‌ شناسان دانشگاه پیتزبورگ تحقیقاتی را آغاز کردند که درک عمیق ‌تری از ویروس‌ های گیاهی روی گرده ها را نشان می داد.

تیا-لین اشمن (Tia-Lynn Ashman) استاد برجسته گروه علوم زیستی در دانشگاه پیتسبورگ در این باره می گوید: بیشتر آنچه در مورد ویروس های گیاهی می دانیم مربوط به گونه های کشاورزی است که به وضوح بیمار هستند.

برای این تحقیق، تیم مطالعاتی مواد ژنتیکی یافت شده در دانه های گرده ۲۴ گونه از گیاهان در ایالات متحده را توالی یابی کردند که شامل طیف وسیعی از ویروس‌ها بود.

اشمن و همکارانش در این تحقیق از کشف شش گونه ویروس جدید و همچنین سه گونه جدید از گونه ‌هایی که قبلاً شناخته شده بودند خبر دادند. علاوه بر این، پژوهشگران آثار جزئی بیش از ۲۰۰ مورد را پیدا کردند که قبلا هرگز شناسایی نشدند.
به گزارش سیناپرس، یافته ‌ها همچنین نشان داد که گیاهانی که گل‌های بیشتری دارند و برای گرده ‌افشان ها مثل زنبور جذاب ‌تر هستند، احتمال بیشتری دارد که ویروس‌های بیشتری روی گرده داشته باشند.

علاوه بر این، محققان متوجه ویروس‌های گیاهی بسیار متنوعی در مکان‌هایی شدند که نزدیک به زمین های کشاورزی و سکونتگاه های انسانی بودند. محققان احتمال می دهند که زنبورهای عسل مسئول انتشار این عوامل عفونی هستند زیرا تمایل دارند منطقه وسیعی را پوشش دهند.

به گفته محققان، این یافته‌ ها نه تنها برای نحوه اجرای منظم کشاورزی اهمیت دارند بلکه برای پرورش دهندگان زنبورهای عسل نیز به دلیل پتانسیل فوق العاده زنبورهای عسل در پراکندگی و گرده افشانی، مهم هستند.

اشمن در انتها گفت:مردم فکر می کنند که زنبورداری به گرده افشانی کمک می کند. اما وقتی فعالیتی مانند آوردن زنبورهای عسل به شهر انجام می‌دهیم، هر چیزی را که با آنها می‌آید را به شهرها می‌ آوریم.

به گزارش سیناپرس، مشخص نیست که ویروس های گیاهی چه اثراتی دارند. به گزارش سیناپرس، زیست شناسان نمی توانند دقیقاً بیان کنند که آیا ویروس ها به گیاهان و گرده افشان ها آسیب می رسانند یا حتی به آنها کمک می کنند.بنابراین به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است تا اثرات این ویروس ها بر اکوسیستم های انسانی مشخص شود.

شرح کامل این پژوهش و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصیNature Communication منتشر شده است.