تنها زمان مشخص می کند که علم چقدر درست است

به گزارش سیناپرس؛ ما در زمانی جالب توجه در دنیای کیهان شناسی قرار داریم؛ در طول سی سال اخیر خطوط شواهد جدایی از هم به یکدیگر متصل شدند تا به ما شکلی سازگار از منشا، ترکیب و ساختار گیتی بدهند. با این حال هنوز اسرار بی پاسخ بسیاری مانند ماده تاریک و انرژی تاریک و اینکه آیا گیتی ما قسمت یک بسگیتی است، وجود دارد.

با این حال یک پیش‌بینی احتیاطی وجود دارد در واقع هیچگاه زمانی در تاریخ نبوده که مردم فکر نکنند کیهان شناسی را درست می‌دانند، شاید کیهان‌شناسی کنونی به نادرستی کیهان‌ شناسی اجدادمان باشد این را تنها زمان مشخص می‌کند. رودری اوانس در کتاب «زمینه ریز موج کیهانی» تاریخ درکمان از گیتی را از عقاید اولیه یونانی‌ ها تا آخرین یافته‌ هایی دنبال می‌ کند که تا چند هفته قبل اعلام شده‌ اند و شرایط را در لحظات بسیار اولیه وجود گیتی کاوش می‌ کند. نویسنده پس از ارائه شواهدی مبنی بر آنکه زمین بر خلاف تصور یونانیان در مرکز گیتی قرار نگرفته، بلکه به دور خورشید و در حاشیه یک کهکشان متوسط می گردد، نشان داده است که چگونه دریافته ایم کهکشان راه شیری تنها یکی از میلیاردها کهکشان است و گیتی در حال انبساط است؛ همچنین داستان پیش‌بینی سال ۱۹۳۱ از انفجار بزرگ و پیش‌بینی سال ۱۹۴۸ از وجود تابش باقی مانده از گیتی اولیه که به آن تابش زمینه ریزموج کیهانی می‌ گویند را ارائه داده است.

چگونه درک ما از گیتی تغییر کرد

این کتاب چگونگی درک ما را از گیتی تغییر داده است. رودری اوانس یک مروج علم با تجربه و مشتاق است. او پیوسته در بسیاری از شبکه ‌های تلویزیونی جهانی و همچنین رادیو و تلویزیون ایالات متحده حضور داشته و در زمینه اخترشناسی و فیزیک صحبت کرده است. اوانس عضو هیات تحقیقاتی دانشگاه کاردیف و سخنران فیزیک و اختر فیزیک هم هست که در این کتاب داستان آن چیزی که از گیتی می ‌دانیم را به زبان ساده نقل می کند. از گیتی جزیره کپتین در آغاز قرن بیستم و کشف دیگر کهکشان ها در خارج از راه شیری توسط هابل گرفته تا کارهای نخستین گام اول در زمینه ریزموج کیهانی و کشف آن توسط پنزیاس و ویلسون و تحقیقات ماهواره ‌ای جدید.

او با رویکردی تاریخی مخاطبان را به سفری حیرت انگیز به اعماق تحقیقات زمینه ریزموج کیهانی می برد. در این کتاب نتایج تحقیقات جدید از جمله DASI، بومرنگ و ماموریت های ماهواره ‌ای WMAP و پلانگ تشریح و تفسیر شده است تا به چگونگی ایجاد تصویر فعلی از گیتی پی ببریم. اوانس همچنین نگاهی به تحقیقات آتی زمینه ریزموج کیهانی دارد و چیزهایی را که هنوز باید بیاموزیم را یادآور می کند.

گزارش: مهتاب دمیرچی