موفقیت در عمل تعویض لگن به کمک آزمایش خون

به گزارش سیناپرس، افرادی که جراحی تعویض مفصل ران و لگن انجام می دهند باید با رعایت رژیم غذایی خاص یا تمرین روتین تلاش کنند تا تحرک کامل خود را به دست آورند. محققان امیدوارند آزمایش خون کمک کند تا به بینش هایی  در مورد کارهایی که بیماران می توانند پیش و پس از جراحی انجام دهند تا رسیدن به سلامت کامل، برسند. 

این یافته ها همچنین ممکن است به پزشکان کمک کند تا بهبودی بیمار پس از جراحی را با دقت بیشتری ارزیابی کنند. در حال حاضر، پزشکان با پرسیدن سوالاتی در مورد درد و فعالیت بدنی و غیره، بهبودی بیماران را ارزیابی می کنند.

نیما آقایی پور، استادیار بیهوشی دانشگاه استنفورد کالیفرنیا در این رابطه به گزارش خبرگزاری سیناپرس، گفت: ما باید روشی مطمئن‌ تر و مبتنی بر داده‌ ها را برای پیش‌ بینی و ارزیابی نیازهای دقیق بیماران پس از جراحی، پیدا کنیم.

این تیم پژوهشی دانشگاه استنفورد ۴۹ بیمار تعویض مفصل ران را در سنین ۵۷ تا ۶۸ سال را ثبت نام کردند و از هر کدام خواستند پیش و پس از عمل خود از یک ساعت هوشمند ردیابی فعالیت استفاده کنند. پیش از جراحی، هر بیمار نیز تحت یک آزمایش خون‌ قرار گرفت که محققان با استفاده از تکنیک‌ هایی که زیرگروه‌ های سلولی و همچنین فعالیت سلول ‌ها را تجزیه می ‌کردند، آن را بررسی کردند.

ایده آنالیزهای آزمایش خون که اطلاعات مربوط به سطوح پروتئین و عملکرد سیستم ایمنی را جمع ‌آوری می ‌کند، با مدت زمانی که طول می‌ کشد تا بیماران پس از عمل به طور کامل بهبود یابند، مقایسه شد. به گزارش سیناپرس، محققان بهبودی کامل را با ثبت الگوهای فعالیت، مانند داده‌ های خواب، تعداد گام‌ ها و سایر حرکات، پیش از جراحی اندازه ‌گیری کردند، سپس مدت زمانی را که طول کشید تا بیماران به آن سطوح پس از جراحی برگردند، ردیابی کردند.

این تیم با استفاده از داده‌ های ساعت هوشمند و اطلاعات حاصل از خون‌ گیری پیش از عمل جراحی، الگوریتمی ابداع کردند که می ‌تواند به دقت پیش‌ بینی کند که بیماران با چه سرعتی دوباره روی پای خود ایستاده و راه می‌ روند. به گزارش sinapress،به طور کلی، کسانی که آزمایش خون آنها قوی ترین عملکرد ایمنی را پیش از جراحی نشان داد، ۳۴ درصد سریعتر از کسانی که عملکرد ایمنی ضعیف تری داشتند، بهبود یافتند.

قدرت پیش ‌بینی این الگوریتم تا حد زیادی به فعالیت سلول‌ های سرکوبگر مشتق از میلوئید، نوعی سلول ایمنی متکی است. اما محققان صرفاً به دنبال حضور این سلول نبودند. به گزارش سیناپرس، آنها همچنین هنگام قرار گرفتن در معرض مولکولی که عفونت را تقلید می کند، فعالیت آن را اندازه گیری کردند. سطوح فعالیت بالاتر ارتباط نزدیکی با زمان بهبودی سریع ‌تر داشت.

در حالی که داده ‌های این مطالعه مقدماتی است و فقط برای جراحی‌ های تعویض مفصل ران در افراد حدود ۶۰ سال کاربرد دارد، محققان گمان می‌ کنند که این یافته‌ ها می تواند عموماً در مورد بیماران در سنین مختلف که تحت عمل‌ های متفاوتی قرار می‌ گیرند، اعمال شود.

آقایی پور تاکید کرد: ما می دانیم یک ارتباط قوی بین سیستم ایمنی و بهبودی وجود دارد، اما اینکه دقیقاً چه ارتباطی است، هنوز مشخص نیست. محققان قصد دارند با همین روش آزمایش خون و ساعت هوشمند، تعداد بیماران بیشتری را بررسی کنند تا نتایج بهتری به دست آوردند. به گزارش سیناپرس، امید است که به زودی از آزمایش خون برای پیش بینی روند بهبود افراد مورد جراحی قرار گرفته شده استفاده شود تا تا روند بهبودی آنها بهترارزیابی شود. 

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله سالنامه جراحی (Annals of Surgery) منتشر شده و قابل دسترس است. 

مترجم: ناصر پورقدیمی
منبع: theepochtimes 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا