مردم پیش از تاریخ به کودکان احترام می گذاشتند

به گزارش سیناپرس، یافته های جدید باستان شناسان در کوه های آلپ نشان می دهد حدود ده هزار سال پیش و در پایان آخرین عصر یخبندان، گروهی از شکارچیان، یک دختر شیرخوار را با ۶۰ مهره صدفی سوراخ شده، چهار آویز و یک چنگال جغد در غاری دفن کردند. این تدفین نگاهی اجمالی به شیوه‌های تدفین کودکان در جامعه ‌ای از عصر میان سنگی در اروپای غربی را ارائه می ‌دهد که ظاهراً رفتار مساوات‌ طلبانه ‌ای را با یک نوزاد دختر انجام می ‌دادند.

شواهد گویای این حقیقت است که مردم پیش از تاریخ این منطقه، بین کودکان و بزرگسالان و دختر و پسر، تفاوت چندانی قائل نبودند.
دکتر جیمی هاجکینز، متخصص دیرین انسان شناسی و دانشیار گروه انسان‌ شناسی در دانشگاه کلرادو دنور، در رابطه با کشفیات فوق می ‌گوید: تکامل و توسعه نحوه دفن مردگان توسط انسان ‌های اولیه همانطور که در پرونده‌های باستان ‌شناسی آشکار شده است، اهمیت فرهنگی زیادی دارد.

حفاری‌های قبلی برای افشای لایه‌های چینه‌ شناسی در منطقه آرما ویرانا (Arma Veirana) ابزارهایی با قدمت بیش از ۵۰ هزارسال را نشان می دهد که معمولاً با نئاندرتال‌ها در اروپا مرتبط هستند.

باستان شناسان از این ابزارها با عنوان ابزار موسترین یاد می کنند. به گزارش سیناپرس، برای درک بهتر چینه شناسی غار و مستندسازی تاریخچه آن، محققان بخش های جدیدی را در سال ۲۰۱۷ حفاری کرده و در آنجا آثاری از چند تدفین از زیر خاک بیرون آمد که  بررسی های آن تا سال ۲۰۱۸ با دقت ادامه یافت.

پژوهشگران در مطالعات جدید خود از تاریخ ‌گذاری رادیوکربنی برای شناسایی قدمت اسکلت  نوزادی به نام «Neve» که احتمال داده می شد متعلق به ده هزار سال پیش است، استفاده کردند. تجزیه و تحلیل پروتئین آملوژنین و مطالعه دی ان ای اسکلت فوق نشان داد که این نوزاد دختر بوده و متعلق به دودمان زنان اروپایی به نام هاپلوگروپ U5b2b است.

هاجکینز در این رابطه گفت: سابقه مناسبی از دفن انسان‌ها قبل از حدود ۱۴ هزار سال پیش وجود دارد. اما شیوه های تدفین آخرین دوره پارینه سنگی فوقانی و اولین بخش میان سنگی کمتر شناخته شده است. به گزارش سیناپرس، دفن نوزادان به طور ویژه در دوره میان سنگی نادر است، بنابراین Neve اطلاعات مهمی را برای پر کردن این شکاف به دانش باستان شناسان اضافه می کند.

در خاتمه گفتنی است نوع تدفین و استفاده از تزئینات ارزشمند آن دوره در مقبره یک نوزاد نشان از احترامی است که جامعه فوق برای کودکان قائل بوده و این موضوع به طور خاص در مورد جنسیت این نوزاد و سن وی قابل مشاهده است.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از ان در آخرین شماره مجله تخصصی Scientific Reports منتشر شده است.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا