باکتری سل در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم شده است

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از دانشمندان دانشگاه کالج لندن و بیمارستان گریت اورموند استریت انگلستان راهی برای تعیین اینکه کدام باکتری ها احتمالاً در آینده به آنتی بیوتیک ها مقاوم می شود، یافته اند. این موضوع می تواند به پزشکان در انتخاب بهترین روش جهت درمان عفونت ها کمک کند.
سل یک عفونت باکتریایی ریه است که تخمین زده می شود بیش از یک میلیارد نفر را در طول ۲۰۰ سال گذشته کشته باشد و هنوز هم یکی از کشنده ترین بیماری های جهان است. در واقع، این بیماری در سال ۲۰۲۰، پس از کووید۱۹ دومین عامل مرگ و میر عفونی در جهان بود که باعث مرگ یک و نیم میلیون نفر شد.
در حالی که درمان بیماری سل با آنتی بیوتیک های مناسب امکان پذیر است اما معمولا این روند درمانی در زمانی طولانی اتفاق می افتد و از آن جهت که بسیاری از مردم به امکانات مراقبت های بهداشتی و درمانی خوب دسترسی ندارند، میزان مرگ و میر بالا می رود. زمانی که افراد دوره درمان خود را کامل نکرده، یا داروهای موثر برای درمان درست در دسترس بیماران نباشند، باکتری سل مقاوم به دارو می شود.  به گزارش سیناپرس، یافته های پژوهشگران نشان می دهد در حال حاضر باکتری سل به چندین دارو مقاوم است و این مساله بار بزرگی بر مراقبت های بهداشتی جهانی گذاشته است و گونه های کاملاً مقاوم به دارو فقط در تعداد انگشت شماری از کشورها شناسایی شده است. از سوی دیگر باید توجه داشت که  طی دو سال  گذشته، درگیری جهان برای مقابله با بیماری همه گیر کووید۱۹، پیشرفت در درمان سل را کند کرده است.
پژوهشگران انگلیسی طی این تحقیق جدید به منظور ایجاد درک بهتر و در نهایت ارائه درمان های بهتر سل، چگونگی پیشگیری از جهش های مقاوم به دارو را قبل از وقوع آن در عامل ایجاد کننده بیماری شناسایی کرده اند. طی این مطالعات،  محققان زمانی که یک پاتوژن عامل بیماری، خطر ذاتی بیشتری برای ایجاد مقاومت در برابر داروها در آینده دارد را «پیش مقاومت» نامیده ‌اند.
برای یافتن اینکه کدام گونه از باکتری های سل در برابر آنتی بیوتیک ها مقاومت اولیه نشان می دهند، محققان با همکاری برنامه سل پرو، ژنوم ۳ هزار و ۱۳۵ نمونه سل گرفته شده از حومه لیما، پایتخت پرو را در یک دوره ۱۷ ساله توالی یابی کردند.
آنها سپس این نمونه‌ها را برای ایجاد یک شجره ‌نامه باکتری سل برای شناسایی تغییرات کلیدی در کدهای ژنتیکی باکتری‌ها که منجر به ایجاد مقاومت دارویی می‌ شوند، مقایسه کرده و توضیح دادند که چگونه تغییرات در ژنوم سل، شاخه خاصی از درخت خانواده که احتمالاً به دارو مقاوم می‌شود را پیش ‌بینی می ‌کند.
دکتر لوئیس گراندژان (Louis Grandjean)، از محققان این پروژه تحقیقاتی گفت: «گزینه‌ های ما برای داشتن داروهای  آنتی‌بیوتیک ‌ها در برابر باکتری سل در حال تمام شدن بوده و گزینه‌ های پیش رو اغلب ناکارآمد هستند. بنابراین باید در استفاده آنها برای جلوگیری از مقاومت دارویی، هوشمندتر عمل کنیم. این اولین نمونه از نشان دادن این است که ما می توانیم از مقاومت دارویی باکتری ها جلوتر باشیم که این موضوع به ما امکان می دهد در آینده از ژنوم پاتوژن برای انتخاب بهترین درمان ها استفاده کنیم.»

مترجم: رضوان خندان
منبع: sciencefocus

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا