چرا تمام قهرمانان کتاب های کودک مرد هستند؟

به گزارش سیناپرس، با بررسی کتاب ها و داستان های غربی می توان دریافت که هیچ کمبودی در قهرمانان ادبی مردانه و قوی وجود ندارد که کودکان به آنها نگاه کنند. در این میان نقش زنان در جامعه کاملا نادیده گرفته شده و حلقه مفقوده فرهنگی به شمار می رود.

این سؤالی است که محققان دانشگاه اموری (Emory University) پس از تجزیه و تحلیل ارزش شش دهه ادبیات کودکان مطرح می کنند. بر اساس یافته های آنها، قهرمانان مرد بر دنیای ادبیات کودک تسلط دارند. با این حال، خبرهای خوبی برای دختران جوانی که به دنبال الگو هستند نیز وجود دارد. این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که امروزه تعداد قهرمانان زن در کتاب ‌ها بسیار بیشتر از چند دهه پیش است. علیرغم این روند جدید، محققان می گویند هنوز راه زیادی تا پر کردن شکاف ادبی این داستان ها در پیش است.

برای دستیابی به این یافته‌ها، پژوهشگران یک تجزیه و تحلیل آماری را روی ۳۲۸۰ کتاب در نظر گرفته شده برای کودکان زیر ۱۶ سال انجام دادند که بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۰ منتشر شده‌ بود. نویسندگان این مطالعه می‌خواستند فراوانی قهرمانان مرد در مقابل زن را در تمام این داستان‌ها تعیین کنند. بیشتر کتاب ها به زبان انگلیسی بوده و کمتر از یک درصد به چندین زبان نوشته شده است. همه کتاب‌های انتخاب ‌شده برای خرید آنلاین در ایالات متحده در دسترس بودند.

به گزارش سیناپرس، برای تسهیل مقایسه مستقیم بین قهرمانان مرد و زن، محققان تنها بر داستان هایی با یک شخصیت اصلی تمرکز کردند. علاوه بر این، آنها فقط شامل کتاب‌ هایی بودند که توسط یک نویسنده زن یا مرد به وضوح قابل شناسایی بودند. 
محققان تصمیم گرفتند دستورالعمل‌ های سخت ‌گیرانه ای را اتخاذ کنند تا مشخص شود آیا ویژگی‌ های شخصی نویسنده (مانند جنسیت و سن) ممکن است با خلق یک قهرمان مرد در مقابل یک قهرمان زن ارتباط داشته باشد یا خیر.
قهرمانان زن در داستان های مدرن ظهور می کنند
این تحقیق نشان داد که از سال ۱۹۶۰، میزان قهرمانان زن که در کتاب ها نمایش داده می شوند، به طور پیوسته افزایش یافته است. با این حال، کتاب‌ هایی که از سال ۲۰۰۰ به بعد منتشر شده‌اند، همچنان قهرمانان مرد بیشتری را نشان می ‌دهند.
این مطالعه همچنین مشخص کرد که قهرمان ‌های داستان‌هایی که شخصیت‌های غیرانسانی دارند، بیشتر مرد هستند تا داستان ‌هایی با شخصیت‌های انسانی. در عین حال، محققان می‌گویند کتاب ‌های غیر داستانی بیشتر از کتاب ‌های داستانی تعصب جنسیتی دارند، به ‌ویژه وقتی شخصیت ‌ها انسان هستند.
به گزارش سیناپرس، از دهه ۶۰ میلادی به بعد، نویسندگان مرد بیشتر و بیشتر شروع به نوشتن در مورد قهرمانان زن کردند، اما این تفاوت فقط در داستان هایی که مخصوصاً برای خوانندگان جوان تر در نظر گرفته شده است دیده می شود.به گزارش علم و فرهنگ، امروزه کتاب ‌هایی که توسط نویسندگان زن نوشته شده‌ اند، قهرمان‌ های زن بیشتری را نشان می‌ دهند که این تغییر هم در کتاب ‌های کودکان و هم در داستان‌هایی با شخصیت‌های انسانی دیده می شود.

پژوهش فوق همچنین نشان داد که نسبت شخصیت‌های داستانی مرد به زن بر اساس جنسیت نویسنده، سن مخاطب هدف، نوع شخصیت و ژانر کتاب متفاوت است.  به عبارت دیگر، برخی از نویسندگان و انواع کتاب‌ها در بازنمایی جنسیتی قهرمانان در کتاب‌های کودک عادلانه‌تر بودند.
شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  PLoS ONE منتشر شده است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا