تعویق مجدد برای پرتاب تلسکوپ جیمز وب

به گزارش سیناپرس، بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، قرار بود عملیات پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب در تاریخ سوم دی ماه انجام شود. این تلسکوپ که عملیات ساخت و طراحی آن از اواخر دهه هشتاد میلادی یعنی سال ۱۹۸۹ آغاز شده بود، همواره با مشکلات پیش بینی نشده و تاخیرهای متعددی رو به رو شده و سرانجام چند روز گذشته اعلام شد این تلسکوپ گران قیمت که قرار است جایگزین تلسکوپ هابل شود، در ۲۴ دسامبر به ماموریت اعزام می شود. 

به نظر می رسد اینبار هم شانس با طراحان این تلسکوپ یار نبوده و باد شدید و خطرناک، تلسکوپ فضایی ناسا را حداقل برای یک روز بیشتر روی زمین نگه می‌ دارد. به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا شب گذشته در رابطه با این موضوع اعلام کرد: وزش باد شدید سطح بالایی می ‌تواند موشک حامل تلسکوپ جیمز وب را از مسیر خارج کرده یا حتی به آن آسیب رسانده و در بدترین شرایط موجب نابودی آن شود.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشر شده در این رابطه، تلسکوپ فضایی جیمز وب از گویان فرانسه در سواحل شمال شرقی آمریکای جنوبی با موشک اروپایی آریان به فضا فرستاده خواهد شد. این عملیات قرار بود روز جمعه انجام شود که شرایط آب و هوایی آن را به تعویق انداخته و به همین دلیل مدیران ارشد این پروژه قرار است امروز چهارشنبه دوباره برای ارزیابی وضعیت آب و هوایی و تصمیم گیری برای اجرای عملیات، تشکیل جلسه دهند.
این تلسکوپ مجهز به مادون قرمز، ده میلیارد دلار هزینه در بر داشته و قرار است  جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود که از سال ۱۹۹۰ در مدار زمین قرار دارد.

مقامات ناسا شب گذشته  طی یک کنفرانس خبری اعلام کردند که موشک و تلسکوپ در وضعیت خوبی هستند و تنها مشکل باقی مانده، ایجاد یک رله ارتباطی متناوب بین این دو است. این موضوع پیشتر باعث تاخیر دو روزه شده بود.
در خاتمه گفتنی است ناسا در این پروژه با آژانس های فضایی اروپا و کانادا همکاری می کند.

مترجم: سید یوسف دراوی زاده
منبع: nbcnews
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا